Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Методология научного познания: эмерджентный научно-педагогический кластер университетского образования

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Буряк, В.В.
dc.contributor.author Шостка, В.И.
dc.date.accessioned 2016-01-25T16:42:39Z
dc.date.available 2016-01-25T16:42:39Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Методология научного познания: эмерджентный научно-педагогический кластер университетского образования / В.В. Буряк, В.И. Шостка // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 275. — С. 179-181. — Бібліогр.: 11 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93266
dc.description.abstract История и методология науки – важнейшая сфера современного университетского образования. В настоящее время в обществе большое внимание уделяется не только различным отраслям науки, но и наукоемким технологиям, энергетике, экологии и др. В связи с этим методология науки имеет характерные особенности в контексте общеобразовательных вузовских дисциплин. Данная работа рассматривается в плане интеграции философии и методологии науки с другими сферами науки и общественной жизни. Анализируются сложный образ современной науки во всем многообразии, а также основные проблемы, возникающие в ходе научных исследований. В работе систематизированы наиболее важные направления современных междисциплинарных методологических подходов. uk_UA
dc.description.abstract Icторiя та методологiя науки – найважливiша сфера сучасноi унiверситетськоi освiти. Зараз в суспiльствi велику увагу придiляють не тiльки рiзним отраслям науки, але й наукоэмним технологiям, енергетицi, екологii та iнш. Методологiя науки маэ характернi особливостi в контекстi освiтнiх дисциплiн. Робота розглядаэться в планi iнтеграцii фiлософii та методологii науки з iншими науками та сферами суспiльного життя. Аналiзуэться складне зображення сучасноi науки, ii основнi проблеми , якi виникають в процесi наукових дослiджень. В роботi систематозовано найважливiшi напрямки сучасних мiждисциплiнарних методологiчних пiдходiв. uk_UA
dc.description.abstract History and methodology of science is most important sphere of contemporary university education. At present in the society considerable attention is paid not only to different fields of science - intensive technologies, power engineering, ecology and others. The methodology of science has characteristic properties in the context of educational disciplines. This work is examined in the plan of the integration of philosophy and methodology of science with other sciences and spheres of public life. Are analyzed the complex means of contemporary science in entire its variety, and also the basic problems which appear before the scientists in the course of scientific studies. In this work the most important directions of contemporary interdisciplinary methodological approaches are systematized. In the second half of the twentieth century under the influence of social, economic and technological factors, the situation in the world's education system is steadily beginning to change. Reason for change in a fundamental shift in contemporary socio-cultural system of values of the industrial age to a post. Development of modern civilization due to the exponential growth of scientific and technological knowledge. Growing conflict between traditional and innovative forms of university pedagogy. Intensively used educational practices based on globalized networked information resources. In university education formed a research and teaching cluster encompassing perspective of philosophy of science, history of science and methodology of science. Philosophical problems associated with the formation of academic science, become relevant and priorities in the field of construction of modern university education. The methodology and the history of science must be mentioned as a master for all special education courses is required for the integration of cognitive practices in the scientific sphere. Assumed convergence of diverse cognitive approaches. Object-oriented complex cognitive strategies are needed to accelerate the implementation of the programs of interdisciplinary academic projects. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ФИЛОСОФСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Методология научного познания: эмерджентный научно-педагогический кластер университетского образования uk_UA
dc.title.alternative Методологія наукового пізнання: емерджентним науково-педагогічний кластер університетської освіти uk_UA
dc.title.alternative The methodology of scientific knowledge: scientific and pedagogical emergent cluster of university education uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 165.151


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис