Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Кавказ в модели жизнетворчества Я.П. Полонского

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Баранская, Е.М.
dc.date.accessioned 2016-01-22T19:46:28Z
dc.date.available 2016-01-22T19:46:28Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Кавказ в модели жизнетворчества Я.П. Полонского / Е.М. Баранская // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 264. — С. 22-27. — Бібліогр.: 17 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92877
dc.description.abstract Статья посвящена изучению кавказского периода (июнь 1846 г. – май 1851 г.) жизни и творчества Я.П.Полонского с точки зрения преемственности поэтических традиций 20-х – 40-х годов XIX в. и постулирования художником жизнетворческой концепции поэта романтического толка / «чистого искусства». В стихотворениях кавказского цикла ощутимо синтезированное влияние романтических кумиров молодого Я.П.Полонского – Пушкина и Лермонтова. Романтические традиции начала XIX в. накладываются на индивидуально-психологические и биографические факторы поэта. uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена вивченню кавказького періоду (червень 1846 р. – травень 1851 р.) життя та творчості Я.П.Полонського з точки зору спадковості поетичних традицій 20-х – 40-х років XIX ст. і настанови та затвердження митцем життєтворчої концепції поета романтичного толку / «чистого мистецтва». В віршах кавказького циклу відчутно синтезований вплив романтичних кумирів молодого Я.П.Полонського – Пушкіна та Лермонтова. Романтичні традиції початку XIX ст. накладаються на індивідуально-психологічні та біографічні чинники. uk_UA
dc.description.abstract The paper studies the Caucasus period (June 1846 – May 1851) of Ya.P. Polonsky’s life and works in terms of continuity of poetic traditions of 1820s – 1840s and postulating the poet’s life creation concept of romantic type / «pure art». The specificity of artistic existence of a lyrical hero of the given period of creative activity is due to the superposition of the romantic tradition of the early XIX century on poet’s individual, psychological and biographical factors. The synthesized influence of young Ya.P. Polonsky’s romantic idols Pushkin and Lermontov is tangible in the poems of the Caucasus cycle. First of all, it affects Polonsky’s love lyrics: romantic mystification in love lyrics essentially transforms the real facts, which is completely within the framework of the romantic laws (the issue of the addressee of the poem «To Princess S.A.G-na», «Do not wait»). Most of the poems written in Transcaucasia are related to national romantic traditions of Armenian and Georgian people – the works are filled with ethnographic elements, Georgian, Tatar vocabulary is widely used (in poet's notes to the collection «Sazandar» the words written in Georgian are repeatedly found). Close communication with the leaders of Georgian, Azerbaijani, Armenian, Tatar cultures (with scientists Bakikhanov [Abbas Kuli Khan] and Mirza Fatali Akhundov) initiated Ya.P. Polonsky’s historical-romantic poems – they appear in a period of deep interest of Tbilisi society in the issues of its history, above all, the legendary «age of Queen Tamara». uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ uk_UA
dc.title Кавказ в модели жизнетворчества Я.П. Полонского uk_UA
dc.title.alternative Кавказ в моделі життєтворчості Я.П. Полонського uk_UA
dc.title.alternative Caucasus in the model of life creation of Ya.P. Polonsky uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82.09.161.1/161.2


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис