В работе исследована специфика рынка институтов на основе интеграции классического и
институционального подходов. В качестве субъектов данного рынка проанализировано поведение
институциональных предпринимателей и потребителей институтов – личностей, домохозяйств, фирм,
групп специальных интересов и государства. Охарактеризованы особенности институтов как
объектов рынка - высокая степень дифференциации полезности, эксплуатационный или доверительный
товар, особая форма приобретения, коллективность потребления, платность отказа от потребления,
общественная природа института как блага.
В роботі досліджено специфіку ринку інститутів на основі інтеграції класичного та
інституційного підходів. В якості суб'єктів даного ринку визначено інституційних підприємців та
споживачів інститутів. Охарактеризовано особливості інститутів як об'єктів ринку - висока ступінь
диференціації корисності, експлуатаційний або довірчий товар, особлива форма придбання,
колективність споживання, платність відмови від споживання, суспільна природа інституту як блага.
Institutional changes are often discussed as an instrument of market creation and preservation in
transition and development economies. Nevertheless, the quality of institutions seems to remain low in Ukraine.
This paper deals with the specificity of the market of institutions on the basis of the integration of classical and
institutional approaches. The concepts of institutional market, supply and demand for the institutions are studied
in this article. The features of the institutions as objects of the market are designated.
An institutional market is objectively existing locus of communication, in which economic agents make explicit
and implicit institutional transactions. All transaction costs related to using the institution - aggregate
transaction cost (ATC) - are the price of the institute.
The subjects of institutional market are institutional entrepreneurs and consumers of institutions - individual,
households, firms, special interest groups and the state. Institutional entrepreneurs look for the best combination
or create new rights and freedoms in order to improve their economic activity. Consumers of rules of economic
behavior make an institutional choice and gain from using established rules and regulations.
As objects of institutional market, formal and informal institutions have such features: a high degree of
differentiation of utility, experience or confidence goods, special form of purchase, collective consumption,
payment for out of consumption, public nature.