Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Перепечкина, С.Е. |
|
dc.date.accessioned |
2016-01-21T14:08:53Z |
|
dc.date.available |
2016-01-21T14:08:53Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.citation |
Экспериментальная поэзия на занятиях по иностранному языку / С.Е. Перепечкина // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 271. — С. 48-52. — Бібліогр.: 8 назв. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
1562-0808 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92637 |
|
dc.description.abstract |
В статье рассматриваются понятие и особенности экспериментальной («конкретной»)
поэзии середины ХХ века и исследуются возможности использования творчества немецкоязычных
поэтов-конкретистов (Э. Яндля, Р.О. Вимера, О. Гомрингера и др.) на занятиях по иностранному языку.
Поиск новых эффективных форм и методов обучения является актуальным и в современной
лингводидактике: акустические и визуальные стихи, необычные по форме и лаконичные, могут стать
хорошей основой для отработки артикуляционных, ритмико-интонационных и лексико-грамматических
навыков, для литературоведческого и лингвистического анализа (поэтического текста), формирования
социокультурной компетенции студентов и раскрытия их творческого потенциала. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті розглядаються поняття і особливості експериментальної («конкретної») поезії
середини ХХ ст. та досліджуються можливості використання творчості німецькомовних поетів
(Е.Яндля, Р.О. Вімера, О. Гомрінгера та ін.) на заняттях з іноземної мови. Пошук нових ефективних
форм і методів навчання є актуальним і у сучасній лінгводидактиці: акустичні та візуальні вірші,
незвичайні за формою і лаконічні, можуть стати хорошою основою для тренування артикуляційних,
ритміко-інтонаційних і лексико-граматичних навичок, для літературознавчого і лінгвістичного аналізу,
формування соціокультурної компетенції студентів і розкриття їх творчого потенціалу. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The article deals with the concept and features of experimental ("concrete") poetry of the mid-20th
century, which today is considered an integral part of world culture and is of great interest not only for literary
critics but also for linguists and educators. This paper explores the possibilities of using works of Germanlanguage
poets (E. Jandl, R.O. Wiemer, O. Gomringer and others) in foreign language teaching. The search for
new effective forms and methods of teaching is also relevant for modern linguodidactics, as acoustic and visual
poetry, with its unusual form and conciseness, can be a good basis for honing articulatory, rhythmic-intonational/
prosodic and lexico-grammatical skills as well as for literary and linguistic analysis. Moreover, it can help
students form their socio-cultural competence and develop their creative potential. Working with concrete poetry
becomes a game and experimentation with language; such poetry can be illustrated, staged or voiced. Poetry
affects the emotional and motivational sphere of the individual and contributes to mastery of study material and
development of communication skills. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Культура народов Причерноморья |
|
dc.subject |
Теоретические проблемы современного языкознания и литературоведения |
uk_UA |
dc.title |
Экспериментальная поэзия на занятиях по иностранному языку |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Експериментальна поезія на заняттях з іноземної мови |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Еxperimental poetry in foreign language teaching |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
811.112.2 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті