В статье анализируется проблема увеличения технических возможностей современного человека, что постепенно приводит к изменениям в его мировоззрении. Потребительское отношение к окружающему миру рассматривается как одно из главных особенностей сознания современной личности. В этих условиях вещи получают всю ту нагрузку, что не удалось реализовать в отношениях с людьми. В результате эта страсть к предметам превращается в бегство от реальных социальных проблем.
В статті аналізується проблема зростання технічних можливостей сучасної людини, що поступово призводить до змін в її свідомості. Споживальницьке відношення до навколишнього світу розглядається як одне з головних особливостей свідомості сучасної особистості. В цих умовах речі отримують усе те навантаження, що не вдалося реалізувати у відношеннях з людьми. В результаті ця пристрасть до речей перетворюється у втечу від реальних соціальних проблем.
In the article is analyzed the problem of an increase in the technical capabilities of contemporary person, which gradually leads to the changes in its world view. Consumer relation to the surrounding peace is considered as one of the chief characteristics of the consciousness of contemporary personality. Under these conditions of thing is obtained the entire the load, which could not realize in the relations with the people. As a result this passion to the objects is converted into the flight from the real social problems. Culture itself consumes man, contributing to the transformation of his value orientations. In the course of the transformation of culture and spiritual life the models of interaction change and are modified, undergo changes themselves style lives and behavior. Contemporary society is characterized by social contradictions, mismatch and nonconformity between the value orientations, installations and dynamically developing society of ideological pluralism and mass consumption. Consumption, being the integral aspect of contemporary life, contributes to individualization, method of self expression and finding of identity. In the society of mass consumption the commodity as need changes by the need as the symbolic object of consumption, which contributes to virtuality and mobility of identity. By commodities become the results of sociocultural life, but the motive power of relations not only the economic needs of individuals. Structure and models of consumption changes. This is manifested in the use of the symbolically received models of consumption.