В данной статье затрагивается проблема дома и бездомия в лирике поэта метрополии
Анны Андреевны Ахматовой и русской поэтессы, переводчицы первой волны эмиграции Лидии
Алексеевой, живших и творивших в эпоху исторических потрясений, социальных катастроф, революций
и войн. Интерес представляет сопоставление индивидуально-авторского понимания Дома,
обусловленного как поэтическим, так внетекстовыми факторами: нахождение на чужбине у Л.
Алексеевой и «внутренняя» эмиграция у А.Ахматовой.
У даній статті порушується проблема дому та бездомів'я в ліриці поета метрополії Анни
Андріївни Ахматової і російської поетеси, перекладачки першої хвилі еміграції Лідії Алексєєвої, які жили
і творили в епоху історичних потрясінь, соціальних катастроф, революцій і війн. Інтерес представляє
зіставлення індивідуально-авторського розуміння Дому, обумовленого як поетичним, так
позатекстовими факторами: знаходження на чужині у Л. Алексєєвої та «внутрішня» еміграція у
А.Ахматової.
The article is dedicated to a problem of home and homelessness in the lyrics of the metropolitan poet
Anna Akhmatova and russian poetess, translator of the first wave of Russian emigration Lidia Alekseyeva, which
lived and worked in the era of historical upheavals and social disasters.
Despite the difference of talent and personal destinies there are some transpersonal and simultaneously
intrapersonal dominants in their literary experience, which determine the similarity of poetic systems and
sharper demonstrate individualization of each one. A concept of "home" without a doubt can be attributed to
such dominants. As a core element in the conceptual apparatus of human mind the concept of "home" in the
lyrics of two poetesses, which are historically and geographically separated relatives, actualizes both
generalized national and individual author's comprehension of Home due both to the poetic and extra-textual
factors. They are living in foreign lands by L. Alekseyeva and internal emigration of Anna Akhmatova.
Separation from the motherland, nostalgia of L. Alekseyeva and unfair accusations, pressure from the
authorities to A. Akhmatova enhanced the author's comprehension of home not only as a house but also as a
spiritual meaning. Investigation of this concept makes it possible to compare and find points of contact of those
who remained in the homeland and who was deprived of it.
The study of «Crimean pages» in the lyrics of the poetesses allows us to speak about the general perception of
Crimea as a home, a sacred place, «locus of experience of intimate feelings».