Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Декоративне малярство в архітектурному середовищі Ялти 1880-х – 1910-х рр.

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Виноградов, В.
dc.date.accessioned 2016-01-20T11:26:27Z
dc.date.available 2016-01-20T11:26:27Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Декоративне малярство в архітектурному середовищі Ялти 1880-х – 1910-х рр. / В. Виноградов // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 259. — С. 107-109. — Бібліогр.: 5 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92519
dc.description.abstract В статье рассматриваются особенности украшения гражданской и жилой архитектуры Ялты произведениями декоративной живописи в период модерна. Выявляются мотивы фасадного и интерьерного декора. Анализируется построение схем росписи плоскостей архитектуры чистого модерна и стилизацй, в ориентальном духе. Описываются средства художественной выразительности и техники выполнения uk_UA
dc.description.abstract У статті розглядаються особливості оздоблення громадської та житлової архітектури Ялти творами декоративного малярства у період модерну. Виявляються мотиви фасадного та інтер’єрного оздоблення. Аналізується будова схем розпису площин архітектури чистого модерну і стилізацій, зокрема, в орієнтальному дусі. Описуються засоби художньої виразності і техніки виконання. uk_UA
dc.description.abstract The article focuses on the embellishment of public and residential architecture in Yalta with works of decorative art during the modernism period. The new style that had been developing at that time heavily influenced motives and patterns of ornaments in decorative painting of the period. The author believes that the motives of facade and interior decoration demonstrate a clear interaction of regional and pan-European art processes. He offers a structural analysis of various schemes of surface painting in the pure modernist architecture as well as in its stylizations, particularly in orientalism. Passion for everything «oriental» was equalled to enthusiasm for all things Asian and seen as synonymous to exotic, mysterious, genuine and profound. Unlike ornamental mural schemes painted in the oriental style, ornamented schemes in the modernist works were mainly depicting flora. Their origin was mostly traced to applied graphic design. Indeed it was the typography of the late XIX - early XX centuries that had led to emergence of a large number of motives that later were picked up by easel painting and decorative arts. Applied decorative painting associated with artistic wood curving and based upon it was effectively used as a way of ornamental embellishment in Yalta’s interiors of the late XIX – early XX centuries. Decorative painting as an ornamenting way was used in the interiors of Massandra Palace in the form of panels and executed in watercolor on wood surfaces of planes and doorways lunettes. Despite the limited amount of source material on decorative painting , the graphic nature of the compositions and the presence of painting in buildings of different styles and trends indicate widespread use of this type of decoration inYalta in the mentioned period. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ uk_UA
dc.title Декоративне малярство в архітектурному середовищі Ялти 1880-х – 1910-х рр. uk_UA
dc.title.alternative Декоративная живопись в архитектурной среде Ялты 1880-х – 1910-х гг uk_UA
dc.title.alternative Decorative painting in the architectural design in Yalta in 1880s - 1910s uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 75.058:72«1880/1910»(477.75)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис