Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Жанровая идентификация шпионского романа в западной литературной мысли периода «холодной» войны

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Норец, М.В.
dc.date.accessioned 2016-01-18T19:56:04Z
dc.date.available 2016-01-18T19:56:04Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Жанровая идентификация шпионского романа в западной литературной мысли периода «холодной» войны / М.В. Норец // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 262. — С. 166-168. — Бібліогр.: 4 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92441
dc.description.abstract Дане дослідження присвячене вивченню жанру шпигунського роману в західноєвропейському літературознавстві періоду 40–80 рр. ХХ століття. Цей жанр виявився самим підходящим для вираження ідеології « холодної війни». У західній пресі й у художній літературі цих десятиліть створювався й культивувався образ ворога, якого викривають і перемагають захисники системи. uk_UA
dc.description.abstract Данное исследование посвящено изучению жанра шпионского романа в западноевропейском литературоведении периода 40–80 гг. ХХ века. Этот жанр оказался самым подходящим для выражения идеологии «холодной войны». В западной печати и в художественной литературе этих десятилетий создавался и культивировался образ врага, которого разоблачают и побеждают защитники системы. uk_UA
dc.description.abstract This research work is dedicated to studying the genre of the spy novel in West European literary criticism of the 40–80th of the XX century. This genre turned out to be the most suitable for expressing the ideology of “cold war”. In western mass media and literature of these years the image of the enemy who is found and fought was made up and cultivated. In the western as well as in the former USSR mass media and in belles–lettres of these decades the negative picture of the opponent was drawn, the opponent who is unmasked and punished by the defenders of the system. The detective literature which goes as far back as the previous century, as the romanticism epoch, when the protagonists were divided into “black” criminals and “white” with no spot noble heroes, has saved its contrast till nowadays. The only thing is that the place of a former robber or a murderer was occupied by the agent of aforeign state. Under condition of “cold war” such agent was practically always the spy from the socialistic countries with his command and as his antagonist a noble hero was usually the representative of the state intelligence service, the defender of the social and political system, and the spokesman of its ideology. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Жанровая идентификация шпионского романа в западной литературной мысли периода «холодной» войны uk_UA
dc.title.alternative Жанрова ідентифікація шпигунського роману у західній літературній думці періоду «холодної війни» uk_UA
dc.title.alternative The genre identification of the spy novel in western literary thought of the “cold war” period uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82–1/–9


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис