Стаття присвячена проблемам музичної педагогіки, пов’язаним з оволодінням співочою
технікою, насамперед з тренуванням подачі приголосних звуків, яка за всієї вагомості інших
компонентів співу має в ньому вкрай важливе значення, а відтак має безпосередній стосунок до
виразності вокального виконання. Належне звучання приголосних – характерна риса для співу взагалі і
для академічного співу зокрема. Адже воно є запорукою чіткої дикції, темпоритміки, а відтак і загалом
вокальної майстерності.
Дослідник підкреслює, що оволодіння належною подачею приголосних звуків важливе для вдосконалення
інших елементів вокальної техніки.
Ключові слова: музична педагогіка, вокал, подача приголосних звуків, виразність виконання.
Статья посвящена проблемам музыкальной педагогики, связанным с овладением певческой
техникой, прежде всего подачей согласных звуков, которая при всей важности иных компонентов пения
имеет в нем особое значение, а следовательно непосредственно связана с выразительностью вокального
исполнения. Надлежащее звучание согласных – весьма характерная черта пения вообще и
академического пения в частности. Ведь оно является залогом четкой дикции, темпоритмики, а
следовательно и общего вокального мастерства.
Исследователь подчеркивает, что овладение надлежащей подачей согласных звуков весьма важно для
усовершенствования иных элементов вокальной техники.
Ключевые слова: музыкальная педагогика, вокал, подача согласных звуков, выразительность
исполнения.
The article is devoted to the problems of the musical pedagogic connected with the possessing of
singing technique, first of all with a giving of consonants. The consonants beyond an importance of other
components of singing play here a special role and therefore they are closely connected with the expressiveness
of the vocal performance. The correct phonation of consonants is typical feature of academic singing and
singing at all. Nevertheless it is a bail of legible elocution, temp and rhythm and therefore of a general vocal
ability.
The researcher lays stress on mentioned role of consonants and writes that the possessing of correct singing of
them is very important in feather improvement of the other elements in vocal technique.
The author of the article leans upon the works by V. A. Bagadurov, B. O. Bazilikut, L. V. Dmitriyev, U. Y.
Yutsevich and other well known researches and musical pedagogues. But he previously uses here his own
experience as the professor in Crimean University of Culture, Art and Tourism, in Crimean Humanitarian
University as well as the leading actor and singer in Crimean Academic Ukrainian Musical Theatre.
Key words: musical pedagogic, singing, consonants, vocal ability.