Стаття присвячена аналізу особливостей використання маркетингу в діяльності
туристських підприємств. Досліджено стан ринку туристичних послуг України. Визначено основні
функції туристичного маркетингу, особливості туристичного продукту. Встановлено, що маркетинг в
туризмі є важливою складовою діяльності туристичного підприємства, орієнтацією підприємства на
нужди і потреби клієнтів, що користуються послугами туризму.
Ключові слова: маркетинг, туризм, туристичне підприємство, маркетингова діяльність, туристичний
продукт, туристичні послуги.
Статья посвящена анализу особенностей использования маркетинга в деятельности
туристских предприятий. Исследовано состояние рынка туристических услуг Украины. Определены
основные функции туристического маркетинга, особенности туристического продукта. Установлено,
что маркетинг в туризме является важной составляющей деятельности туристического предприятия,
ориентацией предприятия на нужды и потребности клиентов, пользующихся услугами туризма.
Ключевые слова: маркетинг, туризм, туристическое предприятие, маркетинговая деятельность,
туристский продукт, туристские услуги.
This article analyzes the characteristics of the use of marketing in tourism enterprises. The state of
the tourism market of Ukraine. Established that marketing starts well before the sale and focuses on the
development and production of tourism products that are in demand, its promotion and sale for profit travel
company. Determined that in a competitive, efficient work travel companies can not limit the increase in sales
volume and expansion of the list of services. It is important to quality of service, meet customer demand, the
ability to organize the receipt and use of market information, the ability to respond quickly to changes in the
environment and, above all, strategic planning, achieved through marketing approach in tourism activities. The
concept of tourism product in the broad and narrow sense. The main function of tourism marketing, tourism
product features. Found that the specific marketing of tourism services in the tourism market in Ukraine is that
most of the tour operators to practice using only a few elements of marketing, because of the lack of qualified
personnel, ideas about the possible effectiveness of various marketing elements. But to increase tourism earnings
enterprise must attract, retain and continually increase the number of regular customers through the
achievement of competitive advantage, create customer interest in receiving service is from this company. Found
that tourism marketing is an important component of tourism enterprise, enterprise-oriented to the needs and
requirements of clients who use the services of tourism.
Key words: marketing, tourism, tourist enterprise, marketing activities, tourism product, tourism services.