В данной статье рассмотрены эволюция потребительского кредитования и его развитие в
современной Украине. Приведены показатели динамики потребительских кредитов и изменения доли
просроченных кредитов за период с 2007 по 2013 года. Установлены эффективные процентные ставки
потребительского кредитования в банках Украины, определены состав эффективной процентной
ставки и причины ее завышения. Выявлены основные проблемы потребительского кредитования и
определены основные пути их решения со стороны банков и со стороны государственных органов
управления банковским рынком.
Ключевые слова: потребительское кредитование, эффективная процентная ставка, просроченная
кредиторская задолженность, банк, целевое (товарное) кредитование.
У даній статті розглянуто еволюція споживчого кредитування і його розвиток у сучасній
Україні. Наведені показники динаміки споживчих кредитів і зміни частки прострочених кредитів за
період 2007 - 2013 років. Встановлені ефективні процентні ставки споживчого кредитування в банках
України, визначено склад ефективної процентної ставки і причини її завищення. Виявлено основні
проблеми споживчого кредитування та визначені основні шляхи їх вирішення з боку банків і з боку
державних органів управління банківським ринком.
Ключові слова: споживче кредитування, ефективна процентна ставка, прострочена кредиторська
заборгованість, банк, цільове (товарне) кредитування.
In this article are considered evolution of consumer crediting and its development in modern
Ukraine. The reasons of prompt development of consumer crediting, the main tendencies in their development
are designated. New types and the directions of bank consumer loans, and also innovative sales channels of
credit products are provided. Indicators of dynamics of consumer loans, their specific weight are given in the
general size of assets and changes of a share of overdue loans from 2007 for 2013. Also in this article the
essence of scoring systems of verification of data of the potential borrower is considered, its main benefits, and
shortcomings of its application are revealed in case of check of clients. Effective interest rates of consumer
crediting in banks of Ukraine are established, the structure of an effective interest rate and the reason of its
overestimate, both in money lending of consumer needs, and in purpose-oriented (commodity) crediting are
determined. The main problems of crediting of consumer needs of the population are revealed and the main
ways of their decision are determined from banks and from state bodies of management by the banking market
which will help to stabilize a situation in the market of consumer loans and to reduce the size of overdue loans
as a whole on this segment.
Keywords: consumer crediting, effective interest rate, overdue accounts payable, bank, target (commodity)
crediting.