Целью работы является исследование формирования напряженно–деформированного состояния металла при производстве лент методом прокатки–волочения из заготовок круглого сечения. Деформация осуществлялась по схеме: «обжатие круглой заготовки в гладких роликах → деформация в разгонном калибре → деформация в роликах с гладкой бочкой». Определены рациональные размеры сечения заготовки перед разгонным калибром и рациональные параметры калибровки разгонного калибра с использованием математической модели. Определены области профиля металла и зоны очагов деформаций для каждого этапа деформирования, в которых наиболее высока вероятность возникновения опасных напряжений и нарушений сплошности металла.
Метою роботи є дослідження формування напружено–деформованого стану металу при виробництві стрічок методом прокатки–волочіння із заготовок круглого перетину. Деформація здійснювалася по схемі: «обтиснення круглої заготовки в гладких роликах → деформування в розгінному калібрі → деформування в роликах з гладкою бочкою». З використанням математичної моделі визначено раціональні розміри перетину заготовки перед розгінними калібрами та раціональні розміри розгіного калібру. Визначено області профілю металу та зони осередку деформації для кожного з етапів деформування, де є найбільш висока імовірність виникнення небезпечних напружень та порушень суцільності металу.
The aim is to study the formation of the stress-strain state of metal in the production of tapes by rolling, drawing on the scheme: "Compression circular piece of smooth rollers → deformation in the boost caliber → deformation of the rollers with a smooth barrel" for two fundamentally different ratios of strip width, the resulting flattening, to its thickness. Definition of rational dimensions of the billet before the booster section of the caliber and efficient calibration parameters booster gauge using a mathematical model of the process of obtaining profiles of the band-type form circular cross section billets. Determined the areas of the profile of the metal and the deformation zone for each stage of deformation, which is the highest probability of dangerous tensions that could lead to a breach of the continuity of the metal.