Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Jacobsson, L. |
|
dc.contributor.author |
Persson, C. |
|
dc.contributor.author |
Melin, S. |
|
dc.date.accessioned |
2013-08-19T13:19:55Z |
|
dc.date.available |
2013-08-19T13:19:55Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.citation |
In situ scanning electron microscopy study of fatigue crack propagation / L. Jacobsson, C. Persson, S. Melin // Проблемы прочности. — 2008. — № 1. — С. 159-162. — Бібліогр.: 5 назв. — англ. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
0556-171X |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/48418 |
|
dc.description.abstract |
The fatigue crack propagation rate is influenced by various mechanisms at the very vicinity of the crack tip, e.g., local plasticity and/or creep, microcracking, crack branching, and crack closure induced by plasticity and roughness. To study these mechanisms and their influence on crack propagation rate during different loadings, in situ scanning electron microscope studies have been performed. Throughout the load cycles images were taken and analyzed with an image analysis technique to measure the displacements around the crack tip. The obtained data can be used to determine compliance curves at any point along the crack, crack shapes, and the displacementfield in the crack tip vicinity. The technique has been used to analyze which mechanisms of crack propagation are realized during, e.g., fatigue with overloads, and thermomechanical fatigue. The results were compared with resultsfrom measurements using the direct currentpotential drop technique, and it was found that various load conditions promote different mechanisms for crack propagation. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Скорость роста усталостной трещины (РУТ) определяется различными механизмами, реализуемыми в окрестности вершины трещины. Для изучения этих механизмов и их влияния на скорость РУТ для различных режимов нагружения были проведены исследования in situ с помощью электронного сканирующего микроскопа. Микрофотографии, получаемые во время циклического нагружения, анализировались с помощью методики обработки изображений с целью измерения перемещений в окрестности вершины трещины. Полученные результаты использовались для построения кривых податливости для любой точки на линии трещины, определения ее формы и поля перемещений вокруг вершины. По данной методике исследовались механизмы РУТ, реализуемые, в частности, при циклическом нагружении с перегрузками и термомеханической усталости. Полученные результаты сравнивались с данными измерений по методике падения потенциала. При этом было установлено, что разным условиям нагружения соответствуют различные механизмы РУТ. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The authors give their acknowledgements to the Swedish Gas Turbine Center for the financial support. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут проблем міцності ім. Г.С. Писаренко НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Проблемы прочности |
|
dc.subject |
Научно-технический раздел |
uk_UA |
dc.title |
In situ scanning electron microscopy study of fatigue crack propagation |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Исследование in situ роста усталостной трещины с помощью электронного сканирующего микроскопа |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
539.4 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті