У статті аналізуються твори «Князь Роман» Джозефа Конрада та «Заруддя» й «Червнева ніч» Ярослава Івашкевича – про польські повстання ХІХ ст. на території сучасної України. Польські повстання символізують авторські концепти «переживання модерності», які у Дж. Конрада пов’язуються з відмиранням первинних антропологічних категорій, таких як «сентимент», а в Я. Івашкевича – з еволюційним відмиранням шляхетського «декадансу» й народженням «молодого» еротичного й матеріального світу.
В статье анализируются произведения «Князь Роман» Джозефа Конрада и «Зарудье» и «Июньская ночь» Ярослава Ивашкевича – о польських восстаниях ХIХ в. на территории современной Украины. Польские восстания символизируют авторские концепты «опыта модерности», которые у Дж. Конрада cвязаны с отмиранием первичных антропологических категорий, таких как «сентимент», а у Ивашкевича – с еволюционным отмиранием шляхетского «декаданса» и рождением «молодого» эротического и материального мира. Ключевые слова: модерность, сентимент, Эрос, скука, декаданс.
The subject of consideration are “Prince Roman” by Joseph Conrad and “Zarudzie” and “June Night” by Jaroslaw Iwaszkiewicz, the works on the Polish rebellions of the 19 century on the territory of contemporary Ukraine. The Polish rebellions serve as symbols of authors’ concepts of their “experience of modernity”. In Conrad this experience is connected with the decline of the primordial anthropological categories such as “sentiment”, in Iwaszkiewicz – with the evolutionary decline of the Polish noble “decadence” and discerning of “young” erotic and material world.