Розглянуто розподіл об’єктів власності на "речові" (предметні) і "неречові", запропоновано поділ об’єктів власності за природою (предметна, конвергентна, інтелектуальна власність) та основними умовами користування (пропрієтарна, проміжна, вільна власність) — що дає можливість побудувати чітку типізацію не лише самих об’єктів власності, а й таких похідних елементів, як ліцензії на їхнє використання. Розглянуто характерні риси "конвергентних" товарів як найбільш масового типу продукції на сучасному ринку, а також моделі виводу на ринок товарів з високою часткою інтелектуальної власності.
The division of the objects of property rights into "tangible" and "intangible" is reviewed in the article, as well as their division according to the nature of these rights (object, convergence and intellectual) and the way of their usage (private property, open access property and intermediate). This enabled the author to clearly categorize not only the objects of property rights, but such their derivative elements as the licenses for the use of these rights. The typical features of the "converging" goods as of those most frequently present in contemporary market are examined. The model of marketing the goods with the highest share of intellectual property is analyzed by the scholar.