Автор статті долучається до загальнонаукової дискусії про основні завдання, що стоять перед сучасною наукою. Він широко розкриває наукове поняття «епоха змін», аналізує основні критерії її визначення та робить висновок, що сучасне суспільство знаходиться на зламі двох епох, коли прогрес варто ототожнювати не стільки зі створенням нових машин і механізмів, програм і систем, скільки зі зміною свідомості вчених, переосмисленням ними цінностей, визначенням пріоритетних проблем людства і пошуком шляхів їхнього розв’язання. Чим швидше людство усвідомлює свої проблеми і сформує нову парадигму світосприйняття, тим гармонійніше розвиватиметься цивілізація. На прикладі систем освіти провідних зарубіжних держав і пострадянських країн проаналізовано головні їхні проблеми й подано кілька пропозицій щодо їхнього розв’язання.
The author acquires membership in common-scientific discussion about primary tasks standing before the contemporary science. He exposes broadly scientific concept “epoch of changes”, analyses main criteria of its detection and concludes contemporary society to be on the turning point of two epochs; when progress should be identified with the changing in scientists’ consciousness, their values reconsideration, mankind priority problems designation and ways of their extricating search more than with new machines and mechanisms, programs and systems creation. The more quickly humanity realizes its problems and new outlook paradigm shapes, the more harmoniously civilization steps up. On example of post-soviet and leading western countries education systems, their chief problems are analyzed and several propositions in relation to their solution are given.