Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Критерії прийнятного ризику від дії атмосферних забруднень в умовах експлуатації автотранспорту

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Пригода, Ю.Г.
dc.contributor.author Обухан, К.І.
dc.contributor.author Козлова, І.А.
dc.contributor.author Тимошенко, С.М.
dc.contributor.author Шумак, О.В.
dc.date.accessioned 2011-06-16T13:59:04Z
dc.date.available 2011-06-16T13:59:04Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.citation Критерії прийнятного ризику від дії атмосферних забруднень в умовах експлуатації автотранспорту / Ю.Г. Пригода, К.І.Обухан, І.А. Козлова, С.М. Тимошенко, О.В. Шумак // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2005. — № 1. — С. 96-100. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1818-9385
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/21501
dc.description.abstract Indices of ambient air pollution with main components of motor exhaust gases in location of 161 streets in the city of Kyiv, and also in the cabin of automobiles, and at the territories of motor transport enterprises were determined. At the territories near the highways the total danger indices (ecological risk) were calculated by means of determination of the sum of the relationships of factual concentrations of separate components of exhaust gases to their limiting allowable (or referent) concentrations. The Kyiv streets were ranged by the value of danger indices: the central city streets were at the first place. It was determined, that mortal effects from the exposure of exhaust gases were possible only in the incidents. In conditions of intensive motor traffic (over 7000-1000 automobile/year) a risk of the increase of total morbidity of population (especially of the system of blood circulation and nervous system, in occupational conditions - the respiratory system) is possible. Limiting allowable concentrations of priority components are advisably used as a health risk assessment criterion from the exhaust gases exposure. Exhaut gases concentrations that picked up the smell and caused the development of discomfort (for petrol engine at the level of 6 mg/m3, for diesel engine 4,4 mg/ m3) were offered as a criterion of admissible risk. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Актуальні проблеми транспортної медицини
dc.subject Профилактическая медицина uk_UA
dc.title Критерії прийнятного ризику від дії атмосферних забруднень в умовах експлуатації автотранспорту uk_UA
dc.title.alternative Criteria of the risk admissible from the atmospheric pollution under the conditions of the automobile transport exploitation uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 615.6.9:614.7.504.054.66/074/049.3/


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис