Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Михайлова, Н.P. |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-18T17:56:01Z |
|
dc.date.available |
2024-09-18T17:56:01Z |
|
dc.date.issued |
1994 |
|
dc.identifier.citation |
Походження і розвиток інституту «шаманів» у суспільстві мисливців на оленя / Н.P. Михайлова // Археологія. — 1994. — № 4. — С. 19-29. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
0235-3490 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198822 |
|
dc.description.abstract |
На підставі археологічних та етнографічних даних у статті здійснюється спроба реконструювати генезу інституту виконавців культових дій у суспільствах мисливців на оленя і простежити його розвиток на ранніх етапах існування культу оленя. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Используя археологические и этнографические материалы, автор делает попытку реконструировать одно из интереснейших явлений первобытной духовной культуры — культ оленя. Он возникает в обществе мезолитических охотников на оленя и сохраняется у некоторых этнографических народов до новейшего времени.
В основе этого культа лежит почитание оленя как прародителя и культурного героя. Важнейшими элементами культа были тотемистические обряды, направленные на воспроизводство оленя как промыслового животного, обряды охотничьей магии, призванные обеспечить охотничью удачу. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The author tries to reconstruct the deeris cult, one of the most Inf cresting phenomena of pristine spiritual culture, using the archaeological and ethnographic findings. This ancient spiritual cultural phenomena have come into existence in the community of mesolithic deer's hunters and is kept in the memory of some etnographic peoples till the present.
This cult slims from the worship of a deer as an ancestor and cultural hero, Main elements of the cult embraced totemistic mysteries and hunting magic ceremonies aimed to ensure success in hunting. The «shaman», a chief and main performer of ceremonies, was taking an image of a deer, decorating himself with the deer skin and antlers.
Deer masks were excavated on the mesoHthic sites of Star Car, Berlin — Birsdorf, Stelmoor and some others. Burials with deer antlers are known m Tevtec, Hoedic, Yedbaek and Scrdehoim. AH these artifacts prove existence of «shamans» in the community of mesoHthic hunters. The «shamans» appeared as a result of the grown economic importance of a deer in the primitive society and totemistic thinking of an deal hunters, lire artifacts of the Neolithic (Cleny Ostrov, Zvemeki), Bronze (Varren Hill), and Iron (Cambridge) Ages confirm existence of «shamans» In more developed societies. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут археології НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Археологія |
|
dc.subject |
Статті |
uk_UA |
dc.title |
Походження і розвиток інституту «шаманів» у суспільстві мисливців на оленя |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Происхождение и развитие института «шаманов» в обществе охотников на оленя |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Origin and development of «shamans» institution in the deer hunters’ community |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті