У статті на основі статистично-позиційного вивчення знаків, що використовувались в орнаментації розписного посуду, розглядаються тенденції в змінах їх кількісного застосування в знаковій системі культури Кукутені-Трипілля на діахронному рівні.
В статье, базируясь на статистическо-позиционном методе изучения знаков, употребляемых в орнаментации расписных сосудов культуры Кукутени—Триполье, рассматриваются тенденции в изменениях их количественного употребления в знаковой системе на диахронном уровне (этапы ВІІ — γІІ по Т. С. Пассек). Наблюдаются явления возвращения к архаическим знакам (этапов ВІ и ВІ—ВІІ) в конце этапа СІ и СІІ — γІІ. Делается попытка связать количественный рост употребляемых знаков в росписях керамики середины и конца этапов СІ и возвращение к архаическим знакам в конце этапов СІ и этапа γІІ с кризисным состоянием общества носителей культуры Кукутени—Триполье.
In the paper the tendenses of the changes of quantitative using of signs on the diachronical level /the stages B2—γ2 after T. Passek/ are considered. This analysis is based on the statistical-position method of study of the signs which were in use in the decoration of the painted pottery of Kukuteni-Tripolie culture. The occurrences of return to the archaic signs /belonged to the stages B1 and B1—B2/ at the end of the stages C1 and C2—γ2 are observed. It is made an attempt to connect the quantitative rise of the signs in use on the pottery painting of the middle and the end of the stage Cl and the return to the archaic ones at the end of the stages. Cl and γ2 with the crisis of the community of the bearers of Kukuteni-Tripolie culture.