Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Про сюжети рельєфів XI—XII ст. з Києво-Печерського монастиря

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Архіпова, Є.І.
dc.date.accessioned 2024-08-17T12:03:16Z
dc.date.available 2024-08-17T12:03:16Z
dc.date.issued 1990
dc.identifier.citation Про сюжети рельєфів XI—XII ст. з Києво-Печерського монастиря / Є.І. Архіпова // Археологія. — 1990. — № 1. — С. 95-106. — Бібліогр.: 44 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0235-3490
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198146
dc.description.abstract Стаття присвячена атрибуції сюжетів рельєфів XI—XII ст. з Києво-Печерського монастиря. Аналіз іконографії зображень, біблейських, міфологічних та літературних джерел, залучення широкого кола аналогій дозволив авторові визначити персонажа, який розриває пащу лева, що напав на нього, як Самсона, а персонажа, що їде у візку, до якого запряжені лев з левицею — матір богів та патронесу міст Кібелу. uk_UA
dc.description.abstract Статья посвящена атрибуции сюжетов рельефов XI—XII в. из Киево-Печерского монастыря. В свое время были высказаны мнения о том, что на рельефе, изображающем борьбу юноши со львом, представлен Самсон или Геракл (А. И. Некрасов, Б. А. Рыбаков, В, Н. Лазарев, В. П. Даркевич и др.). Анализ иконографии изображений Самсона и Геракла, библейских и мифологических источников показывает, что именно Самсона изображали разрывающим пасть льву, как это и представлено на рельефе. Несколько толкований имеет и сюжет, изображенный на второй плите. В персонаже, едущем в повозке, запряженной львом и львицей, видели «восточного принца» (А. И. Некрасов), «видение Даниила» (Ю. С. Асеев), Диониса (В. П. Даркевич) и фригийскую мать богов Кибелу (Б. А. Рыбаков). Согласно античным авторам, в повозке, запряженной львом и львицей в высоком головном уборе изображали именно Кибелу, которую уже на рубеже н. э. рассматривали не только как мать богов, но и как покровительницу и защитницу городов. uk_UA
dc.description.abstract The paper is devoted to attributes of plots in reliefs from the Kiev-Pechersk Monastery. Previously there were opinions that the relief depicting a fight of a youth with a lion represents Samson and Heractes (A. I. Nekrasov, B. A. Rybakov, V. N. Lazarev, V. P. Darkevich and others). Analysis of the iconography of images of Samson and Haracles as well as biblical and mythological sources shows that it was Samson who was usually represented as tearing up the lion's jaws as it is shown in the relief. There are some interpretations of the plot depicted in the second stele. A person driving in the cart harnessed with a lion and a lioness was interpreted as “eastern prince” (A. I. Nekrasov), “Daniil’s vision” (Yu. S. Aseev), Dionysius (V. P. Darkevich) and Kibela, Phrygian mother of Gods (B, A. Rybakov). According to the ancient authors, it was Kibela who was depicted in the cart harnessed with a Hon and a lioness in a high headgear and who was considered on the border of the second millennium not only as mother of gods but also as patroness and protectress of towns. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія
dc.subject Публікації археологічних матеріалів uk_UA
dc.title Про сюжети рельєфів XI—XII ст. з Києво-Печерського монастиря uk_UA
dc.title.alternative О сюжетах рельефов XI—XII в. из Киево-Печерского монастыря uk_UA
dc.title.alternative Reliefs with a plot of the 11th-12th centuries from the Kiev-Pechersk Monastery uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис