У статті аналізується історія підходу до визначення ліпної кераміки як основного етнокультурного маркера, котрий засвідчує присутність північно-західного, східногерманського компоненту в черняхівській культурі. До маркуючою кераміки належать вироби із хроповатою поверхнею, приземисті банкоподібні посудини, деякі форми триручних ваз, горщики із нігтьовим орнаментом.
В статье анализируется история выделения лепной керамики северо-западной традиции в материалах черняхов- ской культуры. В передвоенное время и послевоенное время интерпретации черняховской культуры как в целом, так и отдельных ее элементов, были инструментом идеологической борьбы сначала немецких, а потом и совет- ских ученых. Большинство керамических форм северо-западного происхождения связывались с пшеворской культурой, так как она долгое время считалась в какой-то мере праславянской. В работах конца ХХ в. на основе керамических материалов вельбарский и пшеворский компоненты черняховской культуры рассматривались как единое целое. Новые исследования лепных сосудов северо-западного происхождения позволяют разделить эти два компонента. Вельбарский компонент представлен 80 % лепной керамики, к пшеворскому относятся около 20 % керамики северо-западных типов.
The article analyses a history of singling out the handmade ceramics of north-western tradition among the materials of Cherniakhiv culture. In the period before and after the World War II, interpretation of both Cherniakhiv culture as a whole, and of its separate elements, was the instrument of ideological struggle first for the German, and than for the Soviet scholars. Most of ceramic forms of the north-western origin were related with Pshevorska culture, as far as it was considered to be pre- Slavic to a certain extent for a long time. In the works of the end of the 20th century, velbarska and Pshevorska components of Cherniakhiv culture were considered to be as a single whole. the new research of handmade vessels of north-western origin allows the author to divide these two components. velbarska component is represented by the 80 % of handmade wares, while about 20 % of ceramics of the north-western type belong to Pshevorska component.