dc.contributor.author |
Чорна, О.А. |
|
dc.date.accessioned |
2023-07-11T16:56:17Z |
|
dc.date.available |
2023-07-11T16:56:17Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Нормативне забезпечення та інститути трансформації підприємств до цифрової економіки / О.А. Чорна // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2022. — С. 51-82. — Бібліогр.: 47 назв. — укр. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2221-1187 |
|
dc.identifier.other |
DOI: 10.37405/2221-1187.2022.51-82 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/192147 |
|
dc.description.abstract |
Розглянуто нормативне забезпечення та інститути трансформації підприємств до цифрової економіки. Зокрема досліджено базові інститути трансформації підприємств до цифрової економіки, притаманні будь якому суспільству: соціальні (або соціокультурні), економічні, політичні, узагальнено їх структуру. Обґрунтовано, що саме на державу покладається завдання забезпечити ефективне функціонування в Україні інституціонально-правових засад та довгострокових векторів розвитку країни і підприємств. В умовах воєнного часу та розвитку цифрової економіки потрібно створити структуру стимулів і мотивацій до цифровізації у самих підприємств.
Розглянуто інституціонально-правові засади цифрової трансформації підприємств з боку інститутів державної влади. Наведено основне законодавче забезпечення становлення і розвитку цифрової економіки в Україні, розглянуто напрями політики Міністерства цифрової трансформації, реалізацію ним проєктів із розвитку цифрової економіки, що створюють умови для розвитку бізнесу в Україні, трансформації підприємств до нових умов функціонування, розвитку людського капіталу, збереження трудового потенціалу.
Окреслено вплив наднаціональних інститутів та євроінтеграції на становлення інституціонально-правових засад трансформації підприємств до цифрової економіки. Розглянуто основні напрями співпраці України із Європейським Союзом у питаннях розбудови цифрової економіки, які є одними із пріоритетних у співробітництві.
Обґрунтовано пропозиції щодо удосконалення інститутів трансформації промислових підприємств до цифрової економіки та надано відповідні рекомендації. Зокрема зауважено, що Україні потрібна сучасна промислова політика із окресленими принципами, баченням. Необхідною є стратегія промислового розвитку з урахуванням цифрової економіки, воєнного стану, втрат промислового і трудового потенціалу, необхідності післявоєнного відновлення та прийняття Закону України «Про державну промислову політику». Державна промислова політика має відповідати вимогам часу, тому слід закласти у неї завдання із цифрової трансформації промислових підприємств та стимулюючі механізми цифрової трансформації. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Regulatory support and institutions for the transformation of enterprises to the digital economy are considered. In particular, the basic institutions of the transformation of enterprises to the digital economy, inherent in any society: social (or socio-cultural), economic, political, were studied, and their structure was summarized. It is substantiated that it is the state that is entrusted with the task of ensuring the effective functioning of institutional and legal foundations and long-term development vectors of the country and enterprises in Ukraine. In the conditions of wartime and the development of the digital economy, it is necessary to create a structure of incentives and motivations for digitalization at the enterprises themselves.
The institutional and legal foundations of the digital transformation of enterprises by the institutions of state power are considered. The main legislative support for the formation and development of the digital economy in Ukraine is presented, the policy directions of the Ministry of Digital Transformation, its implementation of projects for the development of the digital economy, which create conditions for the development of business in Ukraine, the transformation of enterprises to new operating conditions, the development of human capital, and the preservation of labor potential are considered. .
The impact of supranational institutions and European integration on the establishment of institutional and legal foundations for the transformation of enterprises to the digital economy is outlined. The main directions of Ukraine's cooperation with the European Union in the development of the digital economy, which are among the priorities in cooperation, were considered.
Proposals regarding the improvement of institutions for the transformation of industrial enterprises to the digital economy are substantiated and relevant recommendations are provided. In particular, it was noted that Ukraine needs a modern industrial policy with defined principles and a vision. A strategy of industrial development is necessary, taking into account the digital economy, martial law, losses of industrial and labor potential, the need for post-war recovery and the adoption of the Law of Ukraine «On State Industrial Policy». The state industrial policy must meet the requirements of the times, therefore it should include the tasks of digital transformation of industrial enterprises and stimulating mechanisms of digital transformation. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Управління економікою: теорія та практика |
|
dc.title |
Нормативне забезпечення та інститути трансформації підприємств до цифрової економіки |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Regulatory Support and Institutions for the Transformation of Enterprises to the Digital Economy |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |