Метою публікації є здійснити мистецтвознавчий аналіз композицій північної частини трансепту Троїцького собору м. Чернігів, створених у 70-ті роки ХІХ ст. Методика дослідження продиктована завданнями, що ставились на кожному з етапів роботи. Ступінь розробленості питання досліджено за допомогою історіографічного методу. Під час опису композицій стінопису використовувались метод аналізу художньої форми, описовий та іконографічний методи. Порівняльно-аналітичний метод надав можливість розглядати стінопис Троїцького собору не лише в контексті українського мистецтва та Російської імперії, але й у рамках західноєвропейської культури.
Наукова новизна полягає у здійсненому вперше стилістичному та мистецтвознавчому аналізі настінних розписів північної частини трансепту Троїцького собору, створених у останній третині
ХІХ ст. На основі проведених досліджень зроблено висновок про те, що храмові розписи ХІХ ст. до
сьогодні лишаються малодослідженими, хоча вони є наглядною ілюстрацією взаємовпливів мистецтва країн Європи. Зокрема, стінопис дослідженої частини трансепту собору є свідченням залучення до оздоблення храму досвідчених майстрів, які були знайомі і з українським мистецтвом різних періодів, і не лишались осторонь загальноєвропейських мистецьких процесів.
This publication is aimed at the formal analysis of mural paintings of the 1870s in the northern part of
the transept of the Holy Trinity Cathedral in Chernihiv.
The research methodology is defined by the tasks set at each stage of the work. The background of the
study was investigated by means of historiographical method. Formal analysis, descriptive and iconographical
methods were used to describe the compositions. The method of comparative analysis allowed to
explore the vault paintings in terms of Ukrainian and Russian trends, as well as West European culture.
The scientific novelty of the research lies in applying stylistic and picture analysis to frescoes, created
in the late 19th century. On the base of this study, it is concluded that temple paintings of 19th century are
poorly researched, even though they are a prominent example of European artistic confluence. Particularly,
experienced artists, familiar with Ukrainian and European arts of different periods, participated in
creation of the mural paintings under consideration.