Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Періодизація розвитку маєткової культури України (XVIII – початок XX ст.)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Казьмирчук, М.
dc.contributor.author Мех, Н.
dc.date.accessioned 2022-12-13T13:23:01Z
dc.date.available 2022-12-13T13:23:01Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Періодизація розвитку маєткової культури України (XVIII – початок XX ст.) / М. Казьмирчук, Н. Мех // Український історичний журнал. — 2022. — Число 3. — С. 134-141. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0130-5247
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.15407/10.15407/uhj2022.03.134
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187210
dc.description.abstract Метою дослідження є створення періодизації розвитку маєткової культури на території України, що входила до складу Російської імперії у XVIII – на початку ХХ ст. Методологія. Використано як загальнонаукові, так і спеціальнонаукові методи, зокрема історіографічного аналізу та хронологічний. Наукова новизна. Вперше проаналізовано періодизаційні схеми розвитку маєткової культури, які було створено за радянських часів, запропоновано власний варіант такої періодизації. Висновки. У радянські часи періодизації розвитку маєткової культури на території України не було приділено значної уваги. Відомі лише дві: Д.Щербаківського (1924 р.) та архітектора В.Козюліна (1955 р.), яка стосується вивчення особливостей композиційних рішень палацово-маєткових комплексів Лівобережної України. Сучасні дослідники здебільшого аналізують маєтки як культурний феномен та мало звертають увагу на періодизацію розвитку маєткової культури, тому існує нагальна потреба ще раз розглянути цю проблему. Наприкінці XVIII ст. маєток став осередком розвитку української провінційної культури, на їх основі здійснювалося вираження та задоволення духовних, освітніх потреб як вищого суспільного прошарку, так і селянства, а також відбувалося поєднання професійних та народних форм і взаємозв’язок різних видів мистецтв. Завдяки цьому маєткове мистецтво зазнало найбільшого розквіту в першій половині ХІХ ст. У другій половині ХІХ ст. відбувалася трансформація маєткової культури, коли старі «дворянські гнізда» отримували нових власників – буржуазію і творчу інтеліґенцію, формувалися нові характерні риси маєткової культури. Після приходу до влади більшовиків маєткова культура як явище зникла. Доцільно виділити три етапи її розвитку в межах підросійської України: 1) період маєтків-економій (до кінця XVIII ст.); 2) період «дворянських» маєтків як осередків мистецтва (кінець XVIII ст. – перша половина ХІХ ст.); 3) період маєтків у власності буржуазії та інтеліґенції (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). uk_UA
dc.description.abstract The aim of the article is to make a periodization of the manor estate culture development on Ukrainian territory which was a part of the Russian Empire in the 18th – at the beginning of the 20th c. Methodology. The authors use both general scientific methods and special scientific methods such as method of historiographical analysis and chronological method. A scientific novelty of the article is consisted in the fact that this is the first attempt to analyze the periodical schemes of the manor estate culture development which were made at the Soviet times and the authors propose their own solution of this problem. Conclusion. At the Soviet time serious attention to the periodization of the manor estate culture was not paid. Only two periodization schemes made by Soviet scholars exist: D.Shcherbakivskyi’s scheme (1924), and the architect V.Koziulin (1955). But he focused only on features of the composite design of manor estate complexes of Left-bank Ukraine. Modern researchers analyze manor estates as a cultural phenomenon and do not pay enough attention to the periodization of its development. That’s why it is important to examine this problem again. At the end of the 18th century manor estate became a center of Ukrainian provincial culture where both an elite and peasantry expressed and satisfied their spiritual and educational needs. As well a synthesis of different forms of folk and professional art took place there. Because of this the manor estate art reached a summit in the first half of the 19th c. In the second half of the 19th c. manor estate culture was transforming and new features were forming when old “noble nests” received new owners from bourgeoisie and the intellectuals. In the Soviet time developed of manor estate culture stopped completely. That’s why the manor estate culture development on Ukrainian territory which was a part of the Russian Empire might be divided into three periods: 1) the period of manor estates as husbandry enterprises (before the end of the 18th c.); 2) the period of noble estates as art centers (the end of the 18th – the first half of the 19th сc.); 3) the period of estates owned by bourgeoisie and the intellectuals (the second half of the 19th – the beginning of the 20th сc.). uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Український історичний журнал
dc.subject Методологія. Історіографія. Джерелознавство uk_UA
dc.title Періодизація розвитку маєткової культури України (XVIII – початок XX ст.) uk_UA
dc.title.alternative The Periodization of Ukrainian Manor Estate Culture Development (the Eighteenth – the Beginning of the Twentieth Centuries) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 930:94(477):727]«19/20»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис