Проаналізовано вплив земської реформи 1864 р. на розвиток системи народної освіти України. На основі вивчення нормативно-законодавчих, діловодних та статистичних матеріалів охарактеризовано основні аспекти просвітницької політики органів місцевого самоврядування України в пореформений період. Основу увагу акцентовано на фінансовій підтримці сільських шкіл
у перші пореформені роки (1864–1869). Встановлено, що на Лівобережній
Україні ця робота проводилася більш систематично. Крім того, у статті
висвітлено питання створення системи контролю за роботою початкових шкіл
із боку органів місцевого самоврядування. Доведено, що це сприяло розвитку
освіти і покращенню підготовки вчителів в Україні. З’ясовано, що окремі
заможні земства намагалися самостійно організувати навчання педагогів для сільських шкіл.
Influence on development of the folk education of the Ukraine by zemska reform
of 1864 is analyzed. Based on the analysis of laws and regulations, records and
statistics materials, the article highlights the main aspects of the educational policies
of the local self-government bodies of the Ukraine in the post-reform period. Main
attention is paid to the financial support for rural schools in the first year after the
reform (1864–1869). It is estimated, that this work was conducted regularly in Left-
Bank Ukraine. The article studies the establishing of the system for monitoring the
work of primary schools by the self-government. That contributed to a significant
extension of education and the teachers training in the Ukraine. It is proved that
advanced Zemstvos tried to organize the training of teachers for the rural schools.