Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Орієнталізація жіночності: поняття нечестивості в українській модерністській літературі

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Авербух, О.
dc.date.accessioned 2022-07-09T14:54:03Z
dc.date.available 2022-07-09T14:54:03Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Орієнталізація жіночності: поняття нечестивості в українській модерністській літературі / О. Авербух // Слово і Час. — 2022. — № 1. — С. 82-98. — Бібліогр.: 31 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.33608/0236-1477.2022.01.82-98
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184764
dc.description.abstract У статті аналізується взаємозв’язок жіночності та етнічної іншості в українській модерністській літературі. Розглядається закріплення «гріховної» чужості жінки в маскулінній традиції через сексуальну та культурну диференціацію подібно до «зінакшення» орієнталізованих етнічних груп Східної Європи, здебільшого євреїв, ромів і татар, що передбачало їхню концептуальну фемінізацію. До аналізу залучені твори, в яких жінки постають демонічно-вампіричними спокусницями й такими, які руйнують етно- та андроцентричний монокультуралізм модерністської доби. uk_UA
dc.description.abstract The paper examines the interconnectedness of feminity wiThethnonational otherness in Ukrainian modernist literature in the context of European misogyny and ethnophobia. It demonstrates how the representation of female sinful otherness, impurity, and disloyalty was cemented in misogynistic imagery, in which women appeared as witches and heterodox temptresses through sexual and cultural differentiation. The otherizing of Orientalized ethnic groups in Eastern Europe — typically Jews, Roma, and Tatars — involved their conceptual feminization as well. Specifically, the paper analyzes the topic of the decay of the Slavic/Orthodox/masculine ‘race’ and the range of concomitant tropes and ideas found in Ukrainian modernist literature, such as castration, celibacy, and obsession with ‘tainted’ blood, which reflected ‘racial’ anxieties that went hand in hand with misogynistic ideas of the feminine role in spiritual and physical decline. The study performs close readings of works by Olha Kobylianska, Mykhailo Yatskiv, and Natalia Livytska-Kholodna, in which women appear as demonic-vampiric, heterodox seductresses and heresiarchesses, who threaten to ruin the ethno-androcentric culture of the modernist epoch. Orientalized femininity and the ambivalence it brought to Ukrainian modernism harbored the ethnoreligious fears and inherent sinfulness that encompassed traditional descriptions of the femme fatale, as well as such associated figures as the fallen angel and seductive adulteress – the initiatrix of moral, sexual, national, and religious transgression, which invariably alluded to a perceived crisis in patriarchy and reproductivity. The analysis focuses on the three thematic aspects of sin and sinfulness: temptation, heterodoxy, and betrayal. uk_UA
dc.description.sponsorship Висловлюю подяку Антоніні Ящук за допомогу з перекладом статті, Максиму Тарнавському і Тамарі Гундоровій за сприяння в роботі над дослідженням, а також Валентині Вздульській за редакторські зауваги. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Феміністичні студії uk_UA
dc.title Орієнталізація жіночності: поняття нечестивості в українській модерністській літературі uk_UA
dc.title.alternative Orientalizing Femininity: Notions of Impurity in Ukrainian Modernist Literature uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис