Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Циклізація у творчості Олекси Стефановича

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Рязанцева, Т.
dc.date.accessioned 2022-07-09T14:53:27Z
dc.date.available 2022-07-09T14:53:27Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Циклізація у творчості Олекси Стефановича / Т. Рязанцева // Слово і Час. — 2022. — № 1. — С. 21-37. — Бібліогр.: 24 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.33608/0236-1477.2022.01.21-37
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184760
dc.description.abstract У статті з’ясовано основні композиційні, тематичні, стилістичні, поетологічні риси циклотворення українського митця й еволюцію низки його ключових образів з опертям на засадничі характеристики поетичного циклу, сформульовані в теоретичних працях швейцарських, польських, українських та російських дослідників. Матеріал аналізу — корпус поезій Стефановича, опублікований у Зібраних творах (1975). Особливу увагу приділено апокаліптичному циклу «Кінцесвітнє» (первісна авторська назва — «Кінецьсвітнє»). uk_UA
dc.description.abstract The article analyses the peculiarities of cyclization in Oleksa Stefanovych’s (1899—1970) poetry. Based on the theoretical definitions of a lyrical cycle (cycle of poems, sequence of poems) formulated in the works of Rolf Fieguth, Mikhail Darvin, Larisa Liapina, Ronald Vroon, Leonid Yanitskii, et al., the research outlines the main compositional, stylistic, thematic, and functional traits of Stefanovych’s lyrical cycles and demonstrates the evolution of certain key images in them. The material for analysis is taken from the collection of Stefanovych’s poetry published posthumously in Toronto (“Zibrani Tvory” / “Collected Works”, 1975). The special attention is paid to his apocalyptic cycle “Kintsesvitnie” (“The World’s End”) that demonstrates the whole complex of architectonic and stylistic features inherent to a cycle of poems, particularly the presence of the ‘cyclic subject’ defined by R. Fieguth as “the subject of all creative, especially compositional, acts which are the basis of this poetic cycle” [13, 19]. The composition of “Kintsesvitnie” is based on the combination of the chronological and the plot development principles allowing to encompass Stefanovych’s creative work as a whole. The poems from various periods are selected and arranged so that they form a clear cyclic structure with steady imagery and a distinct thematic echo between its beginning and its end. Their dating reflects the consistency of the poet’s catastrophic worldview declared by the cycle’s title. It also demonstrates the evolution of its key metaphors (an evil bird, a thunderstorm, a trumpet) that arise in Stefanovych’s early works as visual or acoustic images and gradually evolve into the apocalyptic symbols of “Kintsesvitnie”. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Діаспора uk_UA
dc.title Циклізація у творчості Олекси Стефановича uk_UA
dc.title.alternative Cyclization in Oleksa Stefanovych’s Poetry uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82-1-022.344 Стефанович


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис