Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Культурно-історичні епохи як текст у драматургії Лесі Українки

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Турган, О.
dc.date.accessioned 2022-07-08T13:02:29Z
dc.date.available 2022-07-08T13:02:29Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Культурно-історичні епохи як текст у драматургії Лесі Українки / О. Турган // Слово і Час. — 2021. — № 6. — С. 3-20. — Бібліогр.: 27 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2021.06.3-20
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184743
dc.description.abstract У статті досліджуються особливості текстуалізації в драмах Лесі Українки кодів культурно-історичних епох античності й середньовіччя, а також художнє втілення в античних та середньовічних образах і мотивах світоглядних рис європейського й українського модернізму. Розглядається специфіка переломлення характеристик українського буття межі XIX—XX ст. через призму названих епох у творах «Іфігенія в Тавріді», «Кассандра», «Оргія», «Руфін і Прісцілла» та «Камінний господар». uk_UA
dc.description.abstract Based on Lesia Ukrainka’s dramas “Iphigenia in Tavrida”, “Cassandra”, “The Orgy”, “Ruphin and Priscilla”, and “The Stone Master”, the paper highlights peculiarities of cultural and historical codes of the Antiquity and the Middle Ages in the writer’s works as well as literary manifestation of the world-view features of European and Ukrainian Modernism in the antique and medieval images and motifs. Lesia Ukrainka reconsidered the heritage of archaic and late Antiquity, Hellenistic period, Galilee at the time of Jesus, Early Christianity, and Medieval Spain. Each of these epochs has its own dichotomy of social and biological phenomena, parameters of the world model, and dominant fundamental points. Lesia Ukrainka’s dramas transform the material of various cultural epochs, providing polysemantic images that transfer the cosmos of a certain period into the neo-romantic and neo-classical system of images and symbols. In the dramas, the writer raised the issues recurrent in her works, such as love and sacrifice; beauty and ugliness; prophet, artist and ‘revolt of the masses’; reality and dream; good and evil; truth and benefit; nostalgia for chivalry; nostalgia for the Absolute; psychological and moral freedom and violence; spirit, soul, and body; spiritual nobility and the rule of brutes; nature and culture, etc. Numerous issues and characters, multifunctional ontological, cultural, and historical phenomena, cultural codes, symbols, and mythologems acquire an existential meaning in the author’s dramas fitting not only into various cultural contexts but also into the modern reconsideration of mythopoetics. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject ХХ століття uk_UA
dc.title Культурно-історичні епохи як текст у драматургії Лесі Українки uk_UA
dc.title.alternative Cultural Epochs as Text in Lesia Ukrainka’s Dramas uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2-2.09Укр:94


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис