Метою дослідження є встановлення впливу Першої світової війни на долі студентів
і співробітників київських вишів іноземного походження. Методологія базується на принципах
історизму, об’єктивності та соціального підходу. При цьому було застосовано як загальнонаукові
(аналізу, структурно-системний, синтезу, індукції, дедукції), так і спеціально-наукові (історичні)
методи дослідження (історико-порівняльний, хронологічний, ретроспективний). Наукова
новизна. Звернено увагу на малодосліджену тему в рамках історії Першої світової війни – впливу
її на студентство і співробітників київських вишів іноземного походження. Висновки. Вступ
Російської імперії у ґлобальний конфлікт суттєво змінив державну політику щодо іноземців.
Деструктивні дії стосовно підданих ворожих країн почасти підтримувалися населенням.
«Незнаковість» розглянутих у цій публікації осіб дозволяє робити більш широкі узагальнення,
що відображають загальну ситуацію у суспільстві. Також засвідчується вагома роль студентства в
багатьох суспільно-політичних процесах в Україні початку XX ст.
The aim of the study is to establish the impact of the World War I on the students and
employees of Kyiv higher education institutions of foreign origin. The methodology of the article
is based on the principles of historicism, objectivity and social approach. At the same time, both
general scientific (analysis, structural-systemic, synthesis, induction, deduction) and specialscientific
(historical) research methods (historical-comparative, chronological and retrospective)
have been applied. Scientific novelty of the study is to clarify an under-researched topic in
the history of the World War I – its impact on students and employees of Kyiv higher education
institutions who were of foreign origin. Conclusions. The entry of the Russian Empire into the
war significantly changed its policy towards foreigners. However, part of the population also
supported destructive actions against the nationals of hostile states. The non-significance of the
people examined in this publication, allows us to make broader generalizations, because such
individuals reflect the general situation in society. The important role of students in many sociopolitical
processes in Ukraine and the world of the early 20th century has also been evidenced.