Статтю присвячено дослідженню репертуару сакральних і сакралізованих предметів живої й неживої природи, а також артефактів, який сформувався в говірках
Чорнобильської зони, та з’ясуванню особливостей номінації сакральних і сакралізованих предметів довкілля. На матеріалі говірок Чорнобильського й Поліського районів, носії яких здавна
органічно поєднували релігійність із елементами традиційної духовної культури,
визначено предмети живої й неживої природи, а також артефакти, засвідчені в середньополіських говірках як сакральні чи сакралізовані, а також простежено особливості їх номінації.
The article is devoted to the research on the repertoire of sacred and sacral objects of
living and inanimate nature as well as artefacts, which was formed in the dialects of the
Chornobyl zone, and to clarify the peculiarities of their nomination.
On the material of the dialects of the Chornobyl zone, speakers of which since very
ancient times have organically combined the Christianity with elements of the traditional
spiritual culture, living objects (humans, animals, parts of the body of people or animals,
plants, parts of plants) and inanimate nature (water, smoke, steam), as well as artefacts
(candle, cross, weaving products, clothing, hats, shoes, accessories, home utensils, parts
of internal structures, consumer products, agricultural implements, tools, money), which
are certified in the Polesian dialects, both secural and sacral, have been determined and the
characteristic features of the formation of the repertoire of sacred things have been traced.
The specific of the interaction between the secular and the sacral has been determined,
the processes of sacralization and the nomination of sacred and sacral objects of the
environment are also considered.