Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Мовна компресія в ергонімії: чинники та форми вияву

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Зимовець, Г.В.
dc.date.accessioned 2022-06-02T12:52:26Z
dc.date.available 2022-06-02T12:52:26Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Мовна компресія в ергонімії: чинники та форми вияву / Г.В. Зимовець // Мовознавство. — 2019. — № 3. — С. 25-37. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0027-2833
dc.identifier.other DOI 10.33190/0027-2833-306-2019-3-002
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184423
dc.description.abstract Статтю присвячено явищу мовної економії в українському ергоніміконі, зокрема ролі компресійних типів словотворення в формуванні цього ономастичного класу. Предметом аналізу виступають основні способи творення ергонімів, а також їхні мотиваційні ознаки й змістова наповненість у контексті виконання ними інформативної функції. uk_UA
dc.description.abstract The article focuses on language economy manifestation among Ukrainian business names, in particular on analysis of compressive types of word formation. The author argues that the economy principle in the category of business names was triggered by implementation of P. Grice’s Maxims of Conversation, e. g. interaction of maxims of quantity and quality of a message, which ensures cooperative communication. The main language tool providing for that balance in the category of business names is compressive word formation that comprises several types of word formation, i. e. elliptical lexicalized word groups, initial abbreviation, syllable abbreviation, composita, quasicomposita (lexical units that include both an element of unclear semantics and a meaningful stem). The degree of form and meaning compression among above mentioned types differs significantly, with an element that denotes type of business being regularly omitted. The main motivation features kept in business names are subject and place of business activity. Lexicalized word groups are the least reduced forms whereas initial and syllable abbreviation represent the highest degree of compression. Recurrence of the same elements in composita leads to their meaning ambiguity and they render into derivational components, deprived of lexical semantics. Generalization of semantics decreases information content of a name and increases its ambiguity, which makes its motivation more obscure for a receiver. That trend toward formation of purely arbitrary language signs as business names is to be interpreted as an attempt to create empty labels as companies’ designations, which conceptualization can be easily modified whenever necessarily. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Мовознавство
dc.title Мовна компресія в ергонімії: чинники та форми вияву uk_UA
dc.title.alternative Business name compression: factors and forms of manifestation uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис