Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Українсько-польські взаємини на сторінках шкільних підручників з історії України

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Батуріна, С.
dc.date.accessioned 2021-12-22T18:16:00Z
dc.date.available 2021-12-22T18:16:00Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Українсько-польські взаємини на сторінках шкільних підручників з історії України / С. Батуріна // Історіографічні дослідження в Україні. — 2019. — Вип. 30. — С. 188-212. — Бібліогр.: 67 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2415-8003
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182251
dc.description.abstract У статті пропонується аналіз сучасних шкільних підручників на предмет представлення в них історії взаємин між українцями та поляками впродовж тривалого періоду від середньовіччя до середини ХХ ст. Серед основних завдань публікації є прослідкувати зміни, які відбулися (чи не відбулися) у сприйнятті найближчого сусіда та відносин з ним, у порівнянні із попереднім поколінням українських підручників. Яким чином в них представлені поляки, польська держава та спільне минуле від часів середньовіччя до сьогодення. До уваги взято шкільні підручники для 5–11 кл., які отримали рекомендації до викладання в загальноосвітніх школах. Відзначено, що поляки і Польща в текстах підручників з’являються в певні історичні періоди, висвітлення кожного з яких відзначено особливостями, зумовленими економічними, політичними й суспільними чинниками: доба середньовіччя – династичні контакти й мілітарні конфлікти польських королів і руських князів; XIV – перша половина XVIІ cт. – річпосполитський період від підпорядкування Польщею території Галицько-Волинського князівства і колишніх теренів Русі до Хмельниччини; кінець XVIII–XIX ст. – від Коліївщини до відновлення польської держави; період ХХ ст. Спільним для висвітлення усіх цих періодів, попри специфіку та унікальність, є наявність конфлікту. Історія Польщі та україно-польських взаємин актуалізується в підручниках майже виключно через конфронтацію між обома народами в політичній чи військовій площині. uk_UA
dc.description.abstract The article presents an analysis of current school textbooks for the purpose of presenting in them the history of relations between Ukrainians and Poles during the long period from the Middle Ages to the middle of the XX century. Among the main objectives of the publication is to track changes that have (or have not) occurred in the perception and relationship of the nearest neighbor, compared to the previous generation of Ukrainian textbooks. How do they represent the Poles, the Polish state and the common past from the Middle Ages to the present? The school textbooks for grades 5–11 were taken into account, which received recommendations for teaching in secondary schools. It is noted that the Poles and Poland appear in the textbooks during certain historical periods, each of which is highlighted in the textbooks by specific economic, political and social factors: the Middle Ages – dynastic contacts and militaristic conflicts between the Polish kings and Russians; XIV – first half of XVI c. – the Commonwealth period from the subordination by Poland the territory of the Galicia-Volyn principality and the former territories of Russia to Khmelnytskyi war; the end of XVIII– XIX c. – from the Koliivshchyna to the restoration of the Polish state; period of the twentieth century. Common feature for all these periods, despite the specifics and uniqueness, is the existence of conflict. The history of Poland and the Ukrainian-Polish relationship is actualized in textbooks almost exclusively because of a confrontation between the two nations in the political or military aspects. In most of the textbooks Poles, as representatives of the ethnic group are represented to a very small extent. They are replaced by the image of Poland as a state, and the relations of Ukrainians with the Poles are considered only through the prism of state or political. The Poles, as representatives of the ethnic group, appear in the texts, except in statistics, illustrating the national composition of the Ukrainian territories geographically and chronologically. Compared to the previous generation of Ukrainian school textbooks, in modern editions old Soviet categories and ethnocentric connotations are not so explicit. Authors attempt to find compromises, identify the root causes of conflicts, avoid their unilateral characterization, and make no alternative assessments. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Історіографічні дослідження в Україні
dc.subject Проблемна історіографія uk_UA
dc.title Українсько-польські взаємини на сторінках шкільних підручників з історії України uk_UA
dc.title.alternative Ukrainian-Polish relations in Ukrainian history textbooks uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(477)930.1(075.3)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис