После падения Хазарского каганата гегемонами в степях Восточной Европы становятся племена огузов и печенегов. Данный факт предопределил большой интерес исследователей к истории этих народов. В ряде работ отечественных археологов и историков достаточно подробно рассмотрена их материальная культура и корпус письменных источников, содержащих сведения касательно этих этносов. В то же время вопросы выделения этнокультурных компонентов в материальной культуре этих объединений ранее никем не ставились. Сейчас в связи с накоплением археологических материалов представляется возможным сделать первые шаги в решении данной проблемы.
As a result of the analysis of the funeral rite of Oghuz and Pecheneg burials and the grave goods and the objects found during the explorations at the Samosdelka hillfort and Sarkel - Belaia Vezha, ethnocultural components which composed the above tribe unions can be distinguished. The analysis of sources indicates that steppe and forest-steppe areas of Western Siberia and Altai were an initial territory of migrations of the East European nomads. In those areas numerous artefacts were unearthed which are similar to the main categories of grave goods found in Oghuz-Pecheneg burials. The formation of the ceremony when the deceased is accompanied with a horse skin should be most likely connected with the influence of the West Siberian Ugrian communities on Turkic-speaking tribes. On the basis of examination of a complex of modelled cauldrons from the bottom layers of the Samosdelka hillfort and the evidence of written sources the Semirechie component can be pointed out. Judging by the finds of archaeological explorations in Semirechie, nomads of this region were closely connected with West Siberian Turkic-speaking nomads.