Мета статті – охарактеризувати участь дітей та підлітків в агітації
та пропаганді ідей комуністичного тоталітарного режиму, а також проаналізувати особливості дитячої пропагандистської літератури й залученість дітей до репресивних заходів режиму. У статті застосовані принципи історизму,
об’єктивності, системності, комплексності. У дослідженні використаний мікроісторичний метод. На основі комплексного аналізу історичних джерел Чернігівщини 1930-х рр. відтворено особливості суспільного розвитку зазначеного періоду, при цьому увага акцентована на регіональних особливостях Чернігівщини. Новизна дослідження полягає у комплексному аналізі проблеми залучення
дітей до пропагандистських кампаній комуністичного тоталітарного режиму
в досліджуваний період. Висновки. Специфіка «дитячої» пропаганди початку
1930-х рр. на Чернігівщині корелювала із загальними ідеологемами в УСРР, проте мала специфіку у зв’язку з соціально-економічними особливостями регіону. «Дитяча» й «доросла» пропаганда торкалася однакових тем (зокрема, посівна,
хлібозаготівлі, укладення в ощадкаси, вибори, антирелігійний рух, боротьба з
націоналізмом тощо), і відрізнялася лише стилем. Діти брали участь у політико-господарських кампаніях комуністичного режиму й «на ідеологічному фронті», і власне на колгоспних полях, працювали разом з дорослими. Водночас відбувалася посилена мілітаризація дітей: з одного боку, через військову підготовку
до можливої війни в найближчому майбутньому, а з іншого, – через загальну мілітаризацію побуту. Пропагандистську роботу серед молодшого покоління координували організації ТСО «Авіахім» та піонерський рух. Активну ідеологічну
роботу проводили також і в школі; щоправда, не всі вчителі були щирими прихильниками більшовицьких гасел. Окремо варто наголосити на формуванні комуністичним тоталітарним режимом культу дітей-піонерів, що стали жертвами розправ «класового ворога».
The purpose of the article is to describe the participation of children and adolescents
in the agitation and propaganda of the communist totalitarian regime ideas, as
well as to analyze the specific features of the children's propagandistic literature and
involvement of children in the repressive actions of the. The principles of historicism,
objectivity, systematism and complexity were used in the article. The research is based
on the micro-historical method. Through the comprehensive analysis of the sources
for Chernihiv region history of the 1930s the authors reconstructed the social development
of the mentioned period and defined its distinctive characteristics of Chernihiv
region. Scientific novelty of the study includes the complex analysis of the problem of
children's involvement into the propaganda campaigns of the communist totalitarian
regime during the studied period. Conclusions. "Children's" propaganda in the early
1930s in Chernihiv region correlated with the general ideologemes of the Ukrainian
SSR, but its specific features were connected with the social and economic development
of the region. The propaganda for children and adults touched on the same
topics (sowing campaign, grain procurements, investing into savings offices, elections,
anti-religious movement, fighting with nationalism, etc.), but their styles were different.
Children took part in the political economic campaigns of the communist regime
both on the "ideological front"and on the kolkhoz fields, working together with adults.
At the same time, children were intensively militarized, on the one hand, through the
military preparation for a possible war in the nearest future, and, on the other hand,
through the general militarization of everyday life. Organizations of Osoaviakhim
(OAH) and pioneers’ movement coordinated propagandistic work among the young
generation. Active ideological work was also conducted at schools; however, not all
teachers sincerely supported Bolshevik mottos. Moreover, communist totalitarian
regime shaped the cult of pioneers who became the victims of "class enemies" revenge.