Стаття присвячена потенційним евристичним можливостям
музейних експозицій в антропологічній інтерпретації історичного
процесу, висвітленню через речові пам’ятки минулого складної суміші економічних, соціальних та етнічних процесів.
Проблема досліджується на основі експозиції цегли та черепиці, виробленої на підприємствах Катеринославської губернії у кінці XIX – початку XX ст., яка знаходиться в Музеї «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» (м. Дніпро). Наголошується,
що такий, на перший погляд неатракційний, експонат, як цегла
може допомогти зосередити увагу музейного відвідувача на історії в цілому, регіональній історії та проблемах історичної пам’яті.
Акцент робиться на реконструкцію історичних подій через показ конкретних речових експонатів, пов’язаних і з певними особами (власники підприємств – виробники), і з цілим комплексом
взаємопов’язаних процесів економічної та етносоціальної історії.
The article is devoted to the question of potential heuristic abilities
of museum exhibitions in the anthropological interpretation of historical
process. Moreover, the problem of enlightening of intrinsic mixture of
economic, social, and ethnical processes through evidences is discussed.
This problem is studied through the bricks and tilling produced at
Ekaterynoslav region factories in the end of the XIX – the beginning of
the XX centuries and currently exhibited in the museum «The memory
of the Jewish people and the Holocaust in Ukraine» (Dnipro). Showing
what is not an attractive, at first glance, exhibit (such as a brick) can
help to draw a museum visitor’s attention to history in general, regional
history, and historical memory issues.
The study focuses on the presentation of historical events through
specific material exhibits that are associated with both individuals
(business owners - producers) and the whole complex of intertwined
events of economic and ethno-social history.