В статье на основании дополнительных исследований, которые
проводились на еврейском кладбище города Глухова осенью 2019 года
и заключались в идентификации надгробий со сбитыми и плохо читаемыми надписями, представлены новые сведения о местонахождении братской могилы жертв погрома 7–8 марта 1918 года. Приведен
восстановленный текст эпитафии с подлинного, исторического надгробия, установленного на месте братской могилы непосредственно
после произошедших событий. Уточнено, что одновременно с этим
братская могила является местом упокоения двух глуховских цадиков – Духовного раввина г. Глухова Исраэля-Дов-Бера Шумяцкого и
его отца, раввина Менахем-Нохим-Давида Шумяцкого. Данная информация была получена в результате проведенных натурных работ, очистки, проявления и расшифровки надписи с помощью специалистов в области иврита и раввинской литературы и вводится
в научный оборот впервые.
Донедавна в жодному архівному або наративному джерелі не було
знайдено згадок про точне місце розташування братської могили
жертв єврейського погрому в Глухові 7–8 березня 1918 року. Натурні роботи на глухівському єврейському кладовищі у 2018 році також
не виявили цієї інформації. Восени 2019 року на єврейському кладовищі міста Глухова були проведені додаткові дослідження. Вони полягали в ідентифікації надгробків зі збитими та нечитабельними
написами. У даній статті, на основі проведених досліджень, представлені нові відомості щодо місцезнаходження братської могили
жертв єврейського погрому 7–8 березня 191 року. Наведено відновлений текст епітафії і прізвища загиблих, які зазначені на справжньому, історичному надгробку, встановленому на місці братської
могили безпосередньо після подій, що відбулися. Уточнено, що одночасно з цим братська могила є місцем поховання двох глухівських цадиків: Духовного рабина міста Глухова Ісраеля-Дов-Бера Шумяцького, який загинув під час єврейського погрому 7–8 березня 1918 року, і
його батька, рабина Менахем-Нохім-Давида Шумяцького. Ця інформація, отримана в результаті проведених натурних робіт, очищення і розшифровки напису за допомогою фахівців з івриту та рабинської літератури, вводиться до наукового обігу вперше. Крім того,
у статті наведено повний список загиблих у погромі 7–8 березня
1918 року (за винятком осіб, які були поховані родичами окремо від
більшості загиблих, і чиї поховання вдалося знайти та ідентифікувати). З великою часткою вірогідності можна стверджувати, що
значна частина людей, внесених до цього списку, була похована у виявленій братській могилі. Даний список наведено у статті з уточнюючою інформацією щодо деяких персон. Братська могила жертв
погрому 7–8 березня 1918 року, виявлена на єврейському кладовищі
у місті Глухові, має шанси стати об’єктом релігійного туризму. Це
поховання може вважатися пам’яткою історії і має бути включене
до реєстру нововиявлених пам’яток.
Until recently, no archival or narrative source found references to the
exact location of the mass grave of the victims of the Jewish pogrom in
Glukhov on March 7-8, 1918. Full-scale work at the Glukhov Jewish cemetery
in 2018 also did not reveal this information. In the fall of 2019, additional
studies were conducted at the Jewish cemetery in the city of Glukhov. They
consisted in identifying gravestones with broken and poorly readable
inscriptions. Based on the research, this article provides new information
about the whereabouts of the mass grave of the victims of the Jewish pogrom
on March 7-8, 1918. The restored text of the epitaph and the names of
the victims, indicated on an authentic, historical tombstone, installed on
the site of the mass grave immediately after the events are given. It was
clarified that at the same time, the mass grave is the resting place of two
Glukhov tsadiks, the Spiritual Plain of the city of Glukhov, Israel-Dov-Ber
Shumyatsky, who died during the Jewish pogrom on March 7-8, 1918, and
his father, Rabbi Menachem-Nohim-David Shumyatsky. This information
was obtained as a result of field work, cleaning, manifestation and decoding
of the inscription with the help of experts in the field of Hebrew and
rabbinical literature and is being introduced into the scientific circulation
for the first time. In addition, the article provides a complete list of those
killed in the pogrom on March 7-8, 1918 (with the exception of people who
were buried by relatives separately from the bulk of the victims, and their
burial was found and identified). With a high degree of probability it can
be argued that a significant part of the people included in this list were
buried in the discovered mass grave. In the article, this list is provided with
clarifying information for some people. The mass grave of the victims of
the pogrom on March 7-8, 1918, discovered in the Jewish cemetery of the
city of Glukhov, has a chance of becoming an object of religious tourism.
This burial may well be considered a historical monument and should be
included in the register of newly identified monuments.