Статтю присвячено термінові «потебніанство», що окреслює
розвиток ідей О. О. Потебні в Харківській філологічній школі.
Проаналізовано зміст цього поняття за лексикографічними
джерелами, за потрактуванням учнів, послідовників і прихильників
наукових поглядів ученого (А. Г. Горнфельд, В. І. Харцієв, Д. І. Багалій,
Д. І. Овсянико-Куликовський, М. Ф. Сумцов, О. В. Ветухов). Розкрито
первинне значення поняття «потебніанство», уперше потрактоване
в наукових працях О. В. Ветухова, та визначено його семантичне
наповнення. Простежено еволюцію терміна «потебніанство» після
30-х рр. ХХ ст. З’ясовано значення слова-поняття «неопотебнянство»,
вживаного в сучасних літературознавчих дослідженнях.
The article examines the question of appearance and functionality of
the term of potebniansntvo. The definition of this term according to the
lexicographical sources has been analyzed. The meaning of the concept
word potebnianstvo in the interpretations of apprenticies, followers and
adherents of Potebnia’s scientific views has been identified.
On the basis of materials from the Potebnians’ memoirs (A. H. Hornfeld,
V. I. Khartsiev, D. I. Bahalii, D. I. Ovsianyko-Kulykovskyi, M. F. Sumtsov,
O. V. Vetukhov), features of the scientific and pedagogical creativity
of O. O. Potebnia have been characterized and theoretical and
methodological aspects of multilateral activity of the scholar, that laid as
the basis of his scientific school, which received the name of potebnianstvo,
have been outlined.
The evolution of the term of potebnianstvo after the 1930s, when, due
to the world-picture and ideological tendencies, it was removed from the
scientific discourse and became negativelly treated, has been traced.
The meaning of the concept word of neopotebnianstvo used in the
modern literature studies has been identified.