Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Макроекономічні та інституційні бар’єри «нормалізації» моделей фінансуванняпідприємств в Україні

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Зимовець, В.В.
dc.contributor.author Шелудько, Н.М.
dc.contributor.author Шишков, С.Є.
dc.date.accessioned 2021-07-14T20:06:21Z
dc.date.available 2021-07-14T20:06:21Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Макроекономічні та інституційні бар’єри «нормалізації» моделей фінансуванняпідприємств в Україні / В.В. Зимовець, Н.М. Шелудько, С.Є. Шишков // Економіка промисловості. — 2021. — № 2 (94). — С. 45–58. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-109Х
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.15407/econindustry2021.02.045
dc.identifier.other JEL: E22, E44, E60, E62, G30, G38
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180022
dc.description.abstract Умови залучення і доступність капіталу для фінансування бізнесу мають важливе значення для економічного розвитку країни та є особливо актуальними для країн із низькою нормою нагромадження капіталу.Розглянуто, як інституційне середовище і макрофінансові диспропорції впливають на умови та способи залучення бізнесом капіталу в Україні. Для оцінювання такого впливу обчислено співвідношення пропозиції ліквідних коштів на фінансовому ринку (грошова маса М3) та попиту держави на них (державний борг), яке впродовж 2008-2019 рр. Для оцінки рівня виснаження банківської системи розраховано показник BSER (частка активів банків, яка іммобілізована у фінансування державного боргу). Зростання показника з 5,6% у 2008 р. до 51,5% у 2020 р. вказує на прогресуюче виснаження банківської системи унаслідок реалокації активів банків у фінансування державного боргу. Аналіз тенденції залучення бізнесом капіталу на фондовому ринку шляхом розміщення акцій свідчить, що кількість випусків та їх обсяги впродовж 2015-2020 рр. суттєво скоротились, а не менше 90% обсягу здійснюється з метою докапіталізації банків (у тому числі державних) та підприємств державного сектору економіки.Підтверджено гіпотезу про те, що ідентифіковані несприятливі макрофінансові та інституційні чинники (ефект витіснення, високий валютний ризик, незахищеність прав власності, практика рейдерства, тривалість судових процедур та ін.) спричинили поширення в Україні непрозорих практик фінансування бізнесу та сегментацію фінансової системи України.Доведено, що акумуляція значної частини ліквідних коштів у тіньовому сегменті створює штучний дефіцит капіталу на ринку і не сприяє міжгалузевій мобільності капіталу, що гальмує економічний розвиток країни. Для вирішення цієї проблеми запропоновано стратегію відновлення функціональної спроможності фінансової системи країни шляхом поетапного зниження частки ресурсів банківської системи, вкладених у державні борги, до 10%.Для поглиблення аналітичного обґрунтування одержаних результатів у подальших дослідженнях особливу увагу доцільно звернути на моделювання та прогнозування впливу макрофінансових й інституційних чинників на вибір інструментів та каналів фінансування бізнесу. uk_UA
dc.description.abstract Условия привлечения и доступность капитала для финансирования бизнеса чрезвычайно важны для экономического развития страны и особенно актуальны для стран с низкой нормой накопления капитала.Проанализировано, каким образом институциональная среда и макрофинансовые диспропорции влияют на условия и способы привлечения бизнесом капитала в Украине. Для оценки такого влияния рассчитано соотношение предложения ликвидных средств на финансовом рынке (денежная масса М3) и спроса на них со стороны правительства (государственный долг), которое на протяжении 2008-2019 гг. снизилось с 2,7 до 0,7, что является беспрецедентно низким уровнем и повлекло за собой сокращение банковского кредитования бизнеса.Для оценки уровня истощения банковской системы рассчитан показатель BSER (доля активов банков, иммобилизованная в инструменты государственного долга). Рост показателя с 5,6% в 2008 г. до 51,5% в 2020 г. свидетельствует о прогрессирующем истощении банковской системы вследствие реалокации активов банков в финансирование государственного долга. Анализ тенденции привлечения бизнесом капитала на фондовом рынке путем размещения акций показал, что количество выпусков и их объемы в течение 2015-2020 гг. существенно сократились, а около 90% объема осуществляется с целью докапитализации банков (в том числе государственных) и предприятий государственного сектора экономики.Подтверждена гипотеза о том, что идентифицированные неблагоприятные макрофинансовые и институциональные факторы (эффект вытеснения, высокий валютный риск, незащищенность прав собственности, практика рейдерства, продолжительность судебных процедур и др.) поспособствовали активизации в Украине непрозрачных практик финансирования бизнеса и сегментации финансовой системы Украины.Доказано, что аккумуляция значительной части ликвидных средств в теневом сегменте создает искусственный дефицит капитала на рынке и не способствует межотраслевой мобильности капитала, тормозит экономическое развитие страны. Для решения этой проблемы предложена стратегия восстановления функциональной способности финансовой системы путем поэтапного снижения доли ресурсов банковской системы, вложенных в государственные долги, до 10%.Для углубления аналитического обоснования полученных результатов в дальнейших исследованиях особое внимание целесообразно обратить на моделирование и прогнозирование влияния макрофинансовых и институциональных факторов на выбор инструментов и каналов финансирования бизнеса. uk_UA
dc.description.abstract The conditions for raising capital and the availability of capital to finance business are important for the economic development of the country. They are especially relevant for countries with low capital accumulation.The article considers how the institutional environment and macro financial imbalances affect the conditions and ways of attracting capital by business structures in Ukraine. To assess this impact, the ratio of the supply of current assets in the financial market (money supply M3) and the demand of the state for them (public debt), which during 2008-2019 decreased from 2.7 to0.7. That is unprecedentedly low level and is the reason for the reduction of bank lending to businessses.To assess the level of depletion of the banking system, the BSER indicator (the share of bank assets that is immobilized to finance public debt) was calculated. The growth of the indicator from 5.6% in 2008 to 51.5% in 2020 indicates a progressive depletion of the banking system due to the reallocation of banks' assets to finance public debt. Analysis of the trend of fund raising by business in the stock market by placing shares showed that the number of issues and their volumes during 2015-2020 decreased significantly, and not less than 90% of the volume is carried out to recapitalize banks (including state) and state enterprises sector of the economy.The hypothesis that the identified unfavourable macro financial and institutional factors (crowding out effect, high currency risk, insecurity of property rights, raiding activity, length of court proceedings, etc.) led to the spread of non-transparent business financing practices in Ukraine and segmentation of Ukraine was confirmed.It is proved that the accumulation of a significant part of current assets in the shadow segment creates an artificial deficit of capital in the market and does not contribute to intersectoral mobility of capital, which inhibits the economic development of the country. To solve this problem, a strategy was proposed to restore the functional capacity of the country's financial system by gradually reducing the share of banking system resources invested in public debt to 10%.To deepen the analytical justification of the results obtained in further research, it is advisable to pay special attention to modelling and forecasting the impact of macro financial and institutional factors on the choice of instruments and channels of business financing. uk_UA
dc.description.sponsorship Статтю підготовлено за матеріалами НДР «Фінансові ризики ведення бізнесу в Україні: сектор нефінансових корпорацій» (номер держреєстрації 0118U006088) і «Забезпечення ефективності грошово- кредитної політики в Україні в умовах глобальної економічної дестабілізації» (номер держреєстрації 0121U000024), які виконуються в ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут економіки промисловості НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Економіка промисловості
dc.subject Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості uk_UA
dc.title Макроекономічні та інституційні бар’єри «нормалізації» моделей фінансуванняпідприємств в Україні uk_UA
dc.title.alternative Макроэкономические и институциональные барьеры «нормализации» модели финансирования предприятий в Украине uk_UA
dc.title.alternative Macroeconomic and institutional barriers of “normalization” of an enterprise’s financing models in Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 330.36:336:658.14(477)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис