Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Конформізм і нонконформізм творчої інтеліґенції в радянській Україні 1920–1930-х рр.: проблема вибору

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Автушенко, І.
dc.contributor.author Буглай, Н.
dc.date.accessioned 2021-07-09T15:36:18Z
dc.date.available 2021-07-09T15:36:18Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Конформізм і нонконформізм творчої інтеліґенції в радянській Україні 1920–1930-х рр.: проблема вибору / І. Автушенко, Н. Буглай // Український історичний журнал. — 2021. — Число 2. — С. 80-92. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0130-5247
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179955
dc.description.abstract Мета дослідження полягає в аналізі суспільно-політичних умов, в яких працювала творча інтеліґенція в 1920–1930-х рр., виокремленні основних підходів щодо визначення її місця й ролі в тодішньому суспільстві, з’ясуванні причин, що спонукали представників творчої еліти ставати на шлях конформізму. Методологія спирається на використання принципів історизму, об’єктивності та систематичності. При визначенні структури статті використано проблемно-хронологічний підхід. Наукова новизна. Таке явище, як конформізм і нонконформізм, у середовищі творчої інтеліґенції розглядається як складна дилема, що виникла в результаті політики радянської влади. Установлено, що репресії проти інтеліґенції були спрямовані на ізоляцію та винищення незгодних, на залякування решти й залучення їх до «виховання нової людини» згідно з панівною доктриною. З’ясовано, що людина опинялася перед вибором: відмовитися від свободи думок і творчості та стати на шлях конформізму чи все-таки дотримуватися моральних принципів. Конформізм інтеліґенції розглядається як захисний механізм, щоб вижити. У науковий обіг уводяться архівні документи, що відтворюють душевний стан митців, які змушені були під тиском обставин займатися критикою й самокритикою. Ті, хто відмовлявся від конформізму, потрапляли у складне, здебільшого навіть трагічне становище. Висновки. На основі аналізу архівних джерел та наукової літератури доведено, шо терор настільки залякав інтеліґенцію, деморалізував її, що на зміну кращим етичним і морально-політичним традиціям, носіями яких завжди була національна творча еліта, прийшли конформізм і соціальна апатія. Частина інтеліґенції, щоб вижити в тих умовах, намагалася пристосовуватися й демонструвала відданість більшовицькій партії. У тоталітарному суспільстві неминуче виникає конфлікт між свободою творчості та утилітарними потребами держави. За реалій тієї епохи він вирішувався альтернативно: або інтеліґент починав «творити» відповідно до ідеологічних настанов держави, або ж остання знищувала його як митця (а нерідко й фізично). uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the study is to analyze the socio-political conditions in which the creative intelligentsia worked in the 1920s – 1930s, to identify the main approaches to determining its place and role in society at that time, to determine the reasons that led the creative elite to conformism. The research methodology is based on the use of the principles of historicism, objectivity and systematicity. The problem-chronological approach was used in determining the structure of the article. Scientific novelty. Such a phenomenon as conformism and nonconformism among the creative intelligentsia is seen as a complex dilemma that arose as a result of the policy of the Soviet-Bolshevik government. It was established that repressions against the intelligentsia were aimed at isolating and exterminating dissidents, intimidating others and involving them in the “education of a new person” in accordance with the prevailing doctrine. It turned out that the latter was faced with a choice: to give up freedom of thought and creativity and embark on the path of conformism, or still adhere to moral principles. The conformism of the intelligentsia is seen as a protective mechanism to survive. Archival documents reproducing the mental state of artists who were forced to engage in criticism and self-criticism under difficult circumstances are being introduced into scientific circulation. Those who renounced conformism found themselves in a difficult, mostly even tragic situation. Conclusions. Based on the analysis of archival sources and scientific literature, it is proved that terror so intimidated integration, demoralized it, that according to the best ethical and moral-political traditions, which were always carried by the national creative elite, came conformity and social apathy. Part of the intellectuals, in order to survive in such conditions, tried to join and demonstrate the remoteness of the Bolshevik Party. In a totalitarian state, a conflict inevitably arises between the freedom of creativity and the utilitarian needs of the state. Under the political realities of that era, he decided alternatively: either the intellectual began to «create» in accordance with the ideological guidelines of the totalitarian state, or the latter destroyed him as an artist (and often – even physically). uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Український історичний журнал
dc.subject Історичні студії uk_UA
dc.title Конформізм і нонконформізм творчої інтеліґенції в радянській Україні 1920–1930-х рр.: проблема вибору uk_UA
dc.title.alternative Conformism and Nonconformism of the Creative Intelligentsia in Soviet Ukraine in the 1920s – 1930s: the Problem of Choice uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(477):394«1921/1939»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис