Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Сокирська, В. |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-07T10:09:26Z |
|
dc.date.available |
2021-06-07T10:09:26Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Економічне районування УСРР 1920‑х рр. як засіб уніфікації "народногосподарського" простору / В. Сокирська // Український історичний журнал. — 2020. — Число 2. — С. 107-120. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
0130-5247 |
|
dc.identifier.other |
DOI: doi.org/10.15407/uhj2020.02.107 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179749 |
|
dc.description.abstract |
Мета дослідження – виокремити та проаналізувати форми й методи радянської централізаторської політики в галузі економічного районування та управління промисловістю, систему підпорядкування базових галузей республіканської промисловості. Методологічну основу склали
загальнонаукові та історичні підходи і принципи. Застосовано загальнонаукові, спеціальні, міждисциплінарні методи дослідження, що дало можливість вивчити різні документи, нагромадити й систематизувати емпіричний матеріал, проаналізувати статистичні дані. Наукова новизна.
На основі широкого кола опублікованих джерел та архівних матеріалів досліджено особливості
здійснення радянською владою політики економічного районування УСРР, проаналізовано форми
й методи централізаторських зусиль у галузі економіки та управління промисловістю, систему
підпорядкування базових галузей республіканської промисловості. Висновки. Формуванням комуністичної системи виробництва та розподілу передбачалася й докорінна модернізація продуктивних сил. Установлено, що план ДЕЕЛРО поклав початок практичної реалізації цієї політики.
За ним радянська влада рахувалася тільки з Півднем Росії, а саме з Донбасом. Інтереси інших
частин республіки, особливо Правобережжя, у ньому не знайшли відображення. Економічний
принцип мав стати основою нового адміністративно-територіального поділу за тричленною формулою: область – округ – район. Адміністративні межі областей і кордони республік належало змінити відповідно до економічного районування. Територію УСРР планувалося поділити на два
економічних райони, підпорядковані московським центральним органам. Доведено, що здійснення економічного районування з одночасним реформуванням системи управління промисловістю за винятком другорядних галузей позбавили республіку реґулятивних функцій. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the research is to analyze the forms and methods of Russian Soviet centralization
policy in the field of economic zoning and management of industry, the system of subordination of the
basic industries of the republican industry. The research methodology is general scientific and historical
approaches and principles. Applied general scientific, special and interdisciplinary research methods,
which gave an opportunity to study various documents, to accumulate and systematize empirical
material, to analyze statistical data. The scientific novelty. On the basis of a wide range of published
sources and archival materials, the peculiarities of the implementation of the policy of economic
regionalization of UkrSSR by the Soviet authorities, the forms and methods of Soviet centralization
policy in the field of economics and industrial management, the system of subordination of the basic
branches of the republican industry are analyzed. Conclusions. Productive forces were to be radically
updated after the establishment of the communist system of production and distribution. It is found that
the GOELRO plan, the first-ever Soviet plan for national economic recovery and development, initiated
the practical implementation of this policy. Under this plan, the Soviet regime took into account the
interests of only southern Russia and, specifically, the Donbas. The interests of other parts of UkrSSR,
especially Right-Bank Ukraine, were ignored, as well as the interests of UkrSSR as a single economic
and political organism. The activities of the State Commission for Electrification of Russia and the
following creation of the State Planning Committee of the RSFSR demonstrated complete neglect
of the interests of UkrSSR as a republic. The economic principle was to become the basis for a new
administrative-territorial division according to the three-member formula: region-precinct-district. The
administrative boundaries of regions and the state boundaries of the Republics were to be changed in
accordance with economic regionalization. The territory of UkrSSR was planned to be divided into two
economic districts subordinated to central authorities in Moscow. It is proved that the implementation of
economic regionalization with the simultaneous reforming of the industrial management system, except
for secondary industries, deprived the UrkSSR of regulatory functions. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут історії України НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Український історичний журнал |
|
dc.subject |
Історичні студії |
uk_UA |
dc.title |
Економічне районування УСРР 1920‑х рр. як засіб уніфікації "народногосподарського" простору |
uk_UA |
dc.title.alternative |
The 1920s Economic Zoning of UkrSSR as a Means of Unification the “People’s Economic” Space |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
94(477)«1920»:33 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті