У статті розкрито суть феномену фантастичного світу
Станіслава Лема, наголошено, що його фантастичні твори виходять
за рамки традиційності, вони вивищуються до рівня рефлексії, у них
не просто описані основні проблеми науково-технічного прогресу і
досягнень людства, а пропонуються варіанти їх розв’язання,
надаються певні застереження і передбачення майбутнього, що, в
свою чергу, поглиблює їх соціальне, філософське звучання. Зазначено,
що творчість С.Лема характеризується широким спектром проблем
і тематичного діапазону, їх глобальністю, складним авторським
методом відтворення уявної дійсності, неоднозначністю трактувань
сюжетних та образних елементів, високим рівнем художніх засобів, вибудовуванням культу знань і наукових досліджень; проаналізовано
збірку С.Лема «Абсолютна порожнеча», розкрито поняття літературної містифікації, визначено жанрові ознаки; досліджено
три групи літературних містифікацій С. Лема, які визначив сам письменник: до першої групи належать пародії, наслідування та
передражнювання, до другої – чернетки романів, які письменник не зміг написати, до третьої – усі тексти, у яких фантаст сміливо
виклав власні погляди на розвиток технологій, культури, різноманітні наукові теорії; з’ясовано ідейно-змістові особливості
текстів та розглянуто місце рецензій у системі літературних містифікацій письменника-фантаста.
The article reveals the essence of the phenomenon of the fantastic world of
Stanislaw Lem, emphasizing that his fantastic works go beyond the traditional, they
rise to the level of reflection, they not only describe the major problems of scientifictechnological
progress and achievements of mankind, but also offer solutions to
them. In these works certain reservations and predictions of the future are given,
which in turn deepens their social and philosophical sound. It is mentioned that S.
Lem’s creativity is characterized by the wide range of problems and thematic
spectrum, their globality, complex author’s method of reproduction of imaginary
reality, ambiguity of interpretations of plot and figurative elements, high level of
artistic means, building of cult of knowledge and scientific researches; S. Lem’s
collection «Perfect Vacuum» is analyzed, the concept of literary hoax is revealed,
genre characteristics are defined; three groups of literary hoaxes by S. Lem,
determined by the writer himself are studied: the first group includes parody,
imitation and mimicry, the second - drafts of novels that the writer could not write,
and the third - all texts in which the writer boldly presented his own views on the
development of technology, culture, various scientific theories; the ideologicalcontextual
peculiarities of the texts have been clarified and the place of reviews in
the system of literary hoaxes of the science fiction writer has been considered.