У статті представлене дослідження художньої репрезентації
зміни життєвих пріоритетів мирної людини в умовах війни.
Зроблено акцент на внутрішніх та зовнішніх компонентах такої
трансформації. На прикладі роману «Віхола» Ю. Мушкетика
розкрито художні особливості візуалізації різних типів образу війни.
Здійснено узагальнення щодо моделей поведінки мирної людини в
незвичному для неї «мілітарному» часопросторі. Охарактеризовано
внутрішні ланки сюжетного каркасу твору з позиції розвитку характерів персонажів. Через конкретні приклади показано та
уточнено прогностичний, синхронний і ретроспективний образи війни. Також виділено художні маркери репрезентації різних етапів
становлення людини-комбатанта. Простежено особливості художнього вираження різних моделей її поведінки та етапів їх
становлення. На основі аналізу тексту роману зроблено висновок про
письменницьку майстерність автора, виражену на різних рівнях творення прозописьма (від уміння чуттєво передати деталізований
психологічний портрет, створити психологічно насичені філософські відступи до здатності візуалізувати перехід від «мирного» до
«мілітарного» типу свідомості через безпосередній опис екстремальних ситуацій тощо).
The article presents the study of artistic representation of changing the life
priorities of a peaceful man in the conditions of war. The emphasis is placed on the
internal and external components of such a transformation. On the example of the
novel «Vihola» («Whirlwind») by Yu. Mushketyk there are revealed the artistic
features of visualization of various types of the image of war. It is made the
generalization of the behavior patterns of a civilians in a «militaristic» time-space
that is unusual for them. The internal links of the story frame of the literary work
are characterized from the point of view of character development. On the basis of
the specific examples there were shown and refined the prognostic, synchronous and
retrospective images of the war. Artistic markers of representation of different stages
of becoming a human-combatant has been also highlighted. The features of artistic
expression of different models of their behavior and stages of their formation has
been traced. Based on the analysis of the text of the novel, it is concluded about the
author’s writing skills, expressed at different levels of writing creation (from the
ability of sensuall convey of a detailed psychological portrait, to creation of
psychologically rich philosophical retreats and ability of visualization of the
transition from «peaceful» without «militaristic» type of consciousness through direct description of extreme situations, etc.).