У статті визначено типологічні вияви суб’єктивно-модальних
інтенцій, зокрема проаналізовано авторизовані інтенції, інтенції
достовірності та інтенції гіпотетичності, що спрямовані на
експлікацію автора – основного суб’єкта комунікації, на
виокремлення власної позиції мовця, увиразнення індивідуально-
авторського сприйняття світу й аксіологічних параметрів
текстової комунікації; установлено функційний потенціал вставних
і вставлених конструкцій як релевантних граматичних маркерів
авторських інтенцій, обґрунтовано їхню важливу роль у процесі
вербалізації інтенційного простору мовної особистості.
The article defines the typological manifestations of modal subjective
intentions, thus focusing on the analysis of the authorized intentions, intentions of
credibility and intentions of supposition aimed at explicating the author – the main
subject of the communication, as well as at emphasizing the speaker’s standpoint,
expressing the author’s worldview and revealing axiological parameters of text
communication. The functional capacity of parentheses and inserted constructions
as the relevant markers of the author’s intentions, and their core role in the process
of verbalization of the linguistic personality’s intention space are explored.