У статті, що спирається на листи й інші матеріали Лесі Українки та Ігоря Стравінського, авторка з’ясовує схожі риси, що були характерними у вихованні та способі життя поетеси й композитора, включаючи їх перебування на Волині, і припускає, що саме вони спровокували появу „Лісової пісні” та „Весни священної”. На думку авторки, ще на початку XX століття Слово „Лісової пісні” та Музика „Весни священної” спрямували увагу на необхідність збереження рівноваги між Природою та світом людей, що набуло такої актуальності на початку XXI століття.
In the Paper, based on Lesya Ukrainka and Igor Stravinsky’s Letters and other Materials, the author finds out the similar features, which were characteristic for poet and composer’s education and life-style, and supposes it cause “The Forest’s Song” and “The Sacred Spring” to appear. According to the author’s opinion, “The Forest’s Song’s” Word and “The Sacred Spring’s” Music still at the beginning of XX century have directed attention to the necessity of keeping the equilibrium between Nature and Human World, which grows such actuality at the beginning of XXI century.