Вступ. Інфраструктура є однією з ключових конкурентних переваг України, проте проблема низької якості послуг
наклала свій відбиток на кожному її елементі. Ситуація ускладнюється ще й недостатньою взаємодією між різними
галузями в транспортному секторі, мізерними інвестиціями, застарілою системою регулювання та швидким фізичним погіршенням транспортної інфраструктури.
Проблематика. Аналіз конкурентоспроможності України показує, що транспортна інфраструктура є найбільш
неефективною складовою загальної інфраструктури країни, а тому її розвиток сьогодні є актуальним питанням,
особ ливо з огляду на виклики та невирішені проблеми, що постають перед цим сектором.
Мета. Аналіз формування умов для соціально-економічного зростання країни, підвищення конкурентоспроможності національної економіки через забезпечення якості транспортних послуг та розвитку транспортної інфраструктури.
Матеріали й методи. Вітчизняну й міжнародну нормативно-правову базу, наукові праці вітчизняних і зарубіжних
вчених було досліджено загальнонауковими та спеціальними методами: аналізу та синтезу — при вивченні сучасного стану та розвитку транспортної інфраструктури в Україні, та абстрактно-логічним — при формуванні висновків.
Результати. Розроблено комплекс стратегічних напрямків розвитку транспортної інфраструктури. Виявлено проблеми, що перешкоджають ефективному розвитку транспортної галузі України. Окреслено напрямки використання
механізму державно-приватного партнерства на основі концесійних угод як інструменту реалізації інвестиційних
інтересів держави та обґрунтовано доцільність використання механізму концесії у транспортній галузі України.
Висновки. Розвиток транспортної інфраструктури залишається пріоритетним напрямком у національних економічних реформах. Зазначена галузь об'єднує всі регіони та підприємства України в єдину державу та інтегрує українську економіку у світове господарство. Важливо створити адекватні умови для залучення інвестицій приватного
сектора у розвиток транспортної інфраструктури, зосередити увагу на використанні належних регуляторних інструментів для полегшення фінансової участі приватного сектора.
Introduction. Infrastructure is one of the key competitive advantages of Ukrainian regions. Certainly, Ukraine can and
must generate high revenues from transportation services. This is preconditioned by its advantageous geopolitical location.
However, the problem of poor quality in Ukraine has put its mark on each and every element of infrastructure. The situation
gets further complicated by insufficient interaction between different industries within the transportation sector, scant
investment inflows, outdated system of regulations, and rapid physical deterioration.
Problem Statement. Infrastructure development is high on the agenda today, especially in view of the challenges and
unsettled problems in this sector. The analysis of Ukraine’s competitiveness shows that transport infrastructure is the most
dysfunctional component of the national infrastructure.
Purpose. To develop preconditions for socio-economic growth of the country, to enhance the competitiveness of the
national economy by improving the quality of transport services, developing the transport infrastructure and satisfying the
social and commercial needs of the society, as well as to elaborate strategic directions for the public-private support of
transportation as key industry of the economy.
Materials and Methods. The theoretical and methodological basis of the research is the domestic and international
legislative framework, scholarly research works of domestic and international researchers. To achieve the purpose of this
research, the following methods have been used: general scientific and special research methods: analysis and synthesis, for
studying the current state and experience of the transport infrastructure in Ukraine and the abstract-logical method, for
making conclusions.
Results. The author has elaborated a set of strategic directions for the development of transport infrastructure, as well
as road, railway, air and waterborne transport, and identified the problems that impede effective development of the transport
industry in Ukraine. The author has outlined directions for using the public-private partnership mechanisms based on
concession agreements as a tool for realizing investment interests of the state and substantiated the feasibility of using the
concession mechanism in the transport industry of Ukraine.
Conclusions. The development of transport infrastructure remains among the priorities of the national economic
reforms. The transport infrastructure unites all the regions and enterprises of Ukraine into a single state and integrates the
Ukrainian economy into the world economy. It is necessary to create adequate conditions for attraction of private sector
investments into the development of transport infrastructure and to focus efforts on using proper regulatory instruments for
facilitating the financial involvement of the private sector.
Введение. Инфраструктура является одним из ключевых конкурентных преимуществ регионов Украины. Однако проблема низкого качества услуг в Украине поставила свой отпечаток на каждом ее элементе. Ситуация еще
осложняется и недостаточным взаимодействием между различными отраслями в транспортном секторе, незначительным поступлением инвестиций, устаревшей системой регулирования и быстрым физическим ухудшением
транспортной инфраструктуры.
Проблематика. Анализ конкурентоспособности Украины показывает, что транспортная инфраструктура является наиболее неэффективной составляющей общей инфраструктуры страны, поэтому ее развитие сегодня является актуальным вопросом, особенно учитывая вызовы и нерешенные проблемы, стоящие перед этим сектором.
Цель. Анализ формирования условий для социально-экономического развития страны, повышения конкурентоспособности национальной экономики путем обеспечения качества транспортных услуг и развития транспортной инфраструктуры.
Материалы и методы. Отечественная и международная нормативная база, научные труды отечественных и
иностранных ученых были исследованы общенаучными и специальными методами: анализа и синтеза — при изучении современного состояния и развития транспортной инфраструктуры в Украине, и абстрактно-логическим — при
формировании выводов.
Результаты. Разработан комплекс стратегических направлений развития транспортной инфраструктуры. Выявлены проблемы, препятствующие эффективному развитию транспортной отрасли Украины. Определены направления использования механизма государственно-частного партнерства, базирующиеся на концессионных соглашениях
как инструменте реализации инвестиционных интересов государства, а также обосновано целесообразность использования механизма концессии в транспортной отрасли Украины.
Выводы. Развитие транспортной инфраструктуры остается приоритетным направлением в национальных
экономических реформах. Указанная отрасль объединяет все регионы и предприятия Украины в единое государство и интегрирует украинскую экономику в мировое хозяйство. Важно создать адекватные условия для привлечения
инвестиций частного сектора в развитие транспортной инфраструктуры, сосредоточить внимание на использовании
надлежащих регуляторных инструментов для облегчения финансового участия частного сектора.