Розглянуто загальноєвропейські та національні програмні документи, що визначають цілі розвитку європейської економіки й енергетики. Мета дослідження обумовлена зміною у європейській політиці бачення майбутніх перспектив природного газу при встановленні жорстких кліматичних вимог та прагненням досягти вуглецево-нейтрального рівня розвитку економіки. Очікування «золотої доби» природного газу викликане успіхами«сланцевої революції» у США, надіями на повторення американського успіху видобутку сланцевого газу в інших частинах світу, збільшенням транспортування природного газу газопроводами та LNG-танкерами, зниженням темпів розвитку атомної енергетики та подальшим зменшенням собівартості видобутку сланцевого газу.Зміна європейської енергетичної політики в напрямі посилення вимог до екологічності, зменшення викидів парникових газів (ПГ), посилення ролі Європи у протидії змінам клімату спричиняє невизначеність щодо перспектив природного газу як енергоресурсу. Україна, обравши європейський вектор розвитку, зацікавлена в рамках своїх міжнародних зобов’язань та євроінтеграційних прагнень відповідати вимогам європейської політики. Це зумовлює потребу в адаптації національних програм і стратегій розвитку до нових умов та викликів, що виникають у Європейському Союзі. Аналіз основних програмних документів ЄС щодо перспектив розвитку природного газу та інших синтетичних газів уможливлює перегляд національних планів розвитку щодо адаптації внутрішньої розвинутої газової інфраструктури до нових можливостей на ринку задля того, щоб Україна в подальшому була конкурентоспроможною на європейському ринку газу, а споживачі могли одержувати енергоресурси належної якості за конкурентними цінами.Комплекс проблем, які виникають у країнах-членах ЄС щодо забезпечення стимулів для впровадження синтетичних, «зелених» газів, ухвалення відповідних регуляторних і фінансових механізмів, що дозволять залучати інвестиції в розвиток нової інфраструктури або розробку нових технологій, потребує від уряду України визначення пріоритетів економічного розвитку, формування дорожньої карти трансформації енергетичної системи відповідно до нових міжнародних вимог, внутрішніх потреб та економічної спроможності реалізувати ті чи інші технологічні трансформації. Органи центральної влади спільно з учасниками енергетичного ринку мають сформувати загальнодержавне бачення щодо вектора розвитку енергетичного сектору України та місця природного газу в енергозабезпеченні України до 2050 року.
Рассмотрены общеевропейские и национальные программные документы, определяющие цели развития европейской экономики и энергетики. Цель статьи обусловлена изменениями в европейской политике видения будущих перспектив природного газа при принятии жестких климатических требований и стремлением достичь углеродно-нейтрального уровня развития экономики. Ожидание «золотого века» природного газа вызвано успехами «сланцевой революции» в США, надеждами на повторение американского успеха добычи сланцевого газа в других частях света, увеличением транспортировки природного газа газопроводами и LNG-танкерами, уменьшением темпов роста атомной энергетики и последующим снижением себестоимости добычи сланцевого газа.Изменение европейской энергетической политики в направлении ужесточения требований к экологичности, уменьшения выбросов парниковых газов, усиления роли Европы в противодействии изменениям климата приводит к неопределенности относительно перспектив природного газа как энергоресурса. Украина, выбрав европейский вектор развития, заинтересована в рамках своих международных обязательств и евроинтеграционных стремлений отвечать требованиям европейской политики. Это обусловливает необходимость адаптации национальных программ и стратегий развития к новым условиям и вызовам, которые возникают в ЕС. Анализ программных документов ЕС относительно перспектив развития природного газа и других синтетических газов позволяет пересмотреть национальные планы развития в части адаптации внутренней газовой инфраструктуры к новым возможностям на рынке, что позволит в дальнейшем Украине увеличить свою конкурентоспособность на газовом рынке, а потребители смогут получать энергоресурсы надлежащего качества по конкурентным ценам.Комплекс проблем, возникающих в странах-членах ЕС по формированию стимулов для внедрения синтетических, «зеленых» газов, необходимости принятия соответствующих регуляторных и финансовых механизмов, которые позволят привлекать инвестиции в развитие новой инфраструктуры или разработку новых технологий, требует от правительства Украины определения приоритетов экономического развития, формирования дорожной карты трансформации энергетической системы в соответствии с новыми международными требованиями, внутренними потребностями и экономическими возможностями реализовать те или иные технологические трансформации. Органы центральной власти совместнос участниками энергетического рынка должны сформировать общегосударственное видение вектора развития энергетического сектора Украины и места природного газа в энергообеспечении Украины до 2050 года.
Pan-European and national policy documents were reviewed that set the goals for the development of the European economy and energy. The objective of this paper is due to changes in European policy vision of the natural gas’s future prospects of in the context of establishing strict climatic requirements and the desire to achieve a carbon-neutral level of the European economy development. In previous periods, it was believed that until the 2040s-2050s we can expect the “Golden Age” of natural gas, which was due to the success of the "shale revolution" in the United States, significant expectations of a repeat of the US success of shale gas production in other parts of the world, increased transportation of natural gas by pipelines and LNG tankers; decreased growth rate of a nuclear energy and further cost reduction of a shale gas production.A change in the European energy policy towards the strengthening of environmental requirements, reduction of greenhouse gas emissions and emerging of EU's role in combating climate change causes uncertainties regarding prospects of natural gas as an energy resource in Europe. By choosing the European vector of development, Ukraine is interested in meeting requirements of EU policy within the framework of its international obligations and European integration ambitions. This makes it necessary to adapt national development programs and strategies to new conditions and challenges that arise in the EU. The analysis of the main EU policy documents on prospects for the natural and other synthetic gases development allows us to begin to reassess national development plans for adapting the internal developed gas infrastructure to new market opportunities, which will permit Ukraine to increase its competitiveness in the gas market further, and consumers will be able to receive energy resources at more competitive prices and an appropriate quality of service.The complex of problematic issues that arise in the EU member states regarding the formation of incentives for the introduction of synthetic, "green" gases, adoption of appropriate regulatory mechanisms, formation of effective financial mechanisms that would attract investment in the development of a new infrastructure or development of new technologies requires from Ukraine to define priorities of its economic development, to form a roadmap for the energy system transformation in accordance with new international requirements, internal needs and economic opportunities to implement corresponding technological transformations. The central government after consultations with interested participants in the energy market should form a nationwide vision of the vector for the energy sector development in Ukraine and the place of natural gas in the energy supply of Ukraine until 2050.