У статті розглянуто ідейно-сюжетні основи й конфліктні схеми ідеологічних драм П. Куліша: двох
ранніх – умовно-символічних і трьох, основаних на реальному історичному матеріалі. У лібрето
музичної вистави “Хуторянка, або Співана хвала молодої перед весільними гістьми” та драмі
“Іродова морока” використано елементи біблійні та українські фольклорні. Твори, що складають
трилогію П. Куліша, базуються на різних історичних матеріалах та художніх прийомах. Конфлікт
між засновником регулярного козацького війська, князем-лицарем і фольклорним персонажем,
представником люмпенських шарів – в основі трагедії “Байда, князь Вишневецький”. Герої драми
“Петро Сагайдашний” – визначні діячі української культури й церкви ХVІІ ст., які обмірковують
буттєво-філософські проблеми. “Староруська” драма “Цар Наливай”, дія якої відбувається
напруженого 1596 р., найбільш динамічна за вправно розбудованою інтригою.
The paper explores the ground of the ideas, plots, and schemes of confiicts in ideological dramas
by P. Kulish. The two of them are conditionally symbolic while the other three are based on real
historical material.
The libretto of the musical performance “A Woman from the Farmstead, or Singing Praise to the
Bride in front of the Wedding Guests” and multifaceted drama “Herod’s Trouble” show combination
of biblical, i. e. international, elements, while the latter also contains traditional folklore features of
the Ukrainian Nativity Play.
The other group of works makes up the trilogy, although P. Kulish interprets the selected topics in
different ways and every time uses special literary techniques.
The tragedy “Baida, Prince Vyshnevetskyi” depicts the confiict between the real historical figure,
who was the founder of the regular Cossack army and folklore character, and representative of the
Cossack poor, therefore between the knightly and lumpen forces.
The heroes of the drama “Petro Sahaidachnyi” are prominent figures of the Ukrainian authorities,
church, and culture of the 17th century, so the main confiict is determined by the concern for the
development of cultural life; it unfolds in intellectual and philosophical sphere. The characters refiect
on the problems of confrontation, combination of faith and science, possibility of spiritual or political
struggle, etc.
The ‘Old Ruthenian’ drama “Tsar Nalyvai” (the action takes place in the hot 1596) is the most dynamic;
it has the most elaborate intrigue, but here the focus is rather on the deep symbolic language than on
revealing the emotional or intellectual world of the characters.
There are also some common features in all the dramas by Kulish. The author interpreted historical
events estimated as the most important in a way of ideological confiict, combining historical phenomena
and figures with symbolic (biblical and folklore) images and details.