Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Травматичний досвід Першої світової війни в щоденнику Володимира Винниченка: катеринославські рефлексії

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Нарівська, В.Д.
dc.date.accessioned 2020-09-14T12:26:13Z
dc.date.available 2020-09-14T12:26:13Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Травматичний досвід Першої світової війни в щоденнику Володимира Винниченка: катеринославські рефлексії / В.Д. Нарівська // Слово і Час. — 2019. — № 10. — С. 22-36. — Бібліогр.: 26 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2019.10.22-36
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/171216
dc.description.abstract У статті аналізуються щоденникові записи відомого українського письменника, художника, політичного діяча Володимира Винниченка (1880 – 1951), що висвітлюють початок Першої світової війни. Предмет розгляду – специфіка авторського осмислення масового травматичного досвіду перших днів війни, пережитих письменником у Катеринославі (нині Дніпро). Розкривається вплив травми війни як на масову свідомість, що виявився в радикальній зміні моделі людської поведінки, так і на свідомість творчу, екфрастичну, реалізовану у формуванні основ нового художньо-естетичного і щоденникового мислення. uk_UA
dc.description.abstract The paper analyzes the diaries by the famous Ukrainian writer, artist and political leader Volodymyr Vynnychenko (1880–1951) that highlight events of the World War I. The idea to start the diary just at that time was interpreted by the author himself as an event of his artistic life, ‘a philosophy of action’. It determined the presence of such notions as ‘attention’, ‘a stop above the life’, ‘moments of life’, ‘a beam of light’ used as philosophic prolegomena in the notes about war and traumatic experience of its first days, which the writer faced in Katerynoslav (now Dnipro). The depth of traumatism is evident against the background of the idyllic records from the Dniper steamship, combined with romantic and patriarchal Gogol-like allusions. The writer noted the transition to the Katerynoslav events carefully and clearly. As a politician he was interested in the conditions of workers, labor unrest, Black-Hundred outrage and the city’s perception of the beginning of the war as a trauma. The author of the diary didn’t separate himself from this tragic fiow of events. He experienced these events directly and deeply, making correspondent records. It was the image of the station full of people leaving for the battlefield that demonstrated the trauma penetrating into the depth of the human consciousness, deforming the general state and behavior. The experience of the diarist led him to conclusion that not only Sarajevo, but also Katerynoslav was the point of the war. The epicenter of the events is in the notes on the station scenes that clearly divided the world into the lost peace and war, causing dramatic changes in human consciousness and behavior. This awareness was facilitated by the successful use of techniques belonging to naturalism, realism, impressionism, and expressionism. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject ХХ століття uk_UA
dc.title Травматичний досвід Першої світової війни в щоденнику Володимира Винниченка: катеринославські рефлексії uk_UA
dc.title.alternative Traumatic Experience of World War I in Diaries of Volodymyr Vynnychenko: Impressions from Katerynoslav uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2.: 82-9:“191” Винниченко


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис