Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Засновок концепції "безґрунтовності" Віктора Петрова

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Брюховецький, В.С.
dc.date.accessioned 2020-09-05T15:19:16Z
dc.date.available 2020-09-05T15:19:16Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Засновок концепції "безґрунтовності" Віктора Петрова / В.С. Брюховецький // Слово і Час. — 2019. — № 7. — С. 3-17. — Бібліогр.: 39 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2019.07.3-17
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170947
dc.description.abstract У статті розглядається взаємодія літератури з дійсністю в різних контекстах. Термін “знедійснення дійсності” був запропонований В. Петровим (В. Домонтовичем) наприкінці 1940-х років. Перші рефлексії над цим явищем належать М. Євшану стосовно творчості Лесі Українки (1913). Тогочасне українське життя не надавалося поетесі для пошуку ґрунту модерного естетичного розвитку. Подібне можна спостерегти й у творчості М. Гоголя. В. Петров у концепціях “знедійснення дійсності” і “безґрунтовності” наближався до екзистенціальних ідей Л. Шестова (“Апофеоз безґрунтовності”, 1905). Багатозначність терміну “безґрунтовність” дозволяє використовувати його в різних контекстах – від філософськи значущого (як у Г. Сковороди, Е. Сведенборга, Л. Шестова), містичного, як у випадку з М. Гоголем, О. де Бальзаком, до прогностично аналітичного (В. Домонтович) і навіть побутово-вульгарного (соцреалізм). uk_UA
dc.description.abstract Literature can interact with reality in many possible ways, and one of them is ‘derealization of reality’. The term was introduced by Viktor Petrov (V. Domontovych) at the end of the 1940s; yet the first reflections on this phenomenon in the discourse of the Ukrainian literature appeared in 1913 within Mykola Yevshan’s articles on the specificity of Lesia Ukrainka’s creative work. Real Ukrainian life of that time did not provide a proper material for the philosophical perspectives of her poetry; it didn’t allow implementing the modernist aesthetics which were gradually developing in Europe and timidly penetrating into Ukrainian culture. To a certain extent Lesia Ukrainka’s situation may be compared to indispensability of the choice facing Gogol, who was compelled to write in Russian. This was, first of all, the consequence of the low status of the Ukrainian language in Russian Empire. In the study “Apotheosis of Groundlessness” (1905) Lev Shestov announced a new phase of philosophical understanding of reality. He related a process of cognition with a subject of cognition, i. e. with entire destiny of a human being. In his concepts of ‘derealization of reality’ and ‘groundlessness’ Viktor Petrov came close to Shestov’s existentialist ideas applied to the negativity and skepticism as the life strategies. Petrov, in a similar way to that of Hryhorii Skovoroda, insisted on the absolute autonomy of a person; he asserted one’s right to the critical perception of the world and even skeptical attitude towards it. The polysemy of the term ‘groundlessness’ allows using it in diverse contexts: from philosophical (Skovoroda, Swedenborg, Shestov) and mystical (Gogol, Balzac) to analytical and prognostic (V. Domontovych’s novel “Without Ground”), let alone the primitive meaning this term acquired in the literature of socialist realism. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject ХХ століття uk_UA
dc.title Засновок концепції "безґрунтовності" Віктора Петрова uk_UA
dc.title.alternative Premiss of Viktor Petrov’s Concept of Groundlessness uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82 (09) + [821.161.1 + 821.161.2] В.Петров


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис