У статті проаналізовано 120 малюнків А. Базилевича до видань “Енеїди” І. Котляревського
1969 і 1970 рр. у статусі малюнкового авторського міфу. Предмет розгляду – специфіка
“зорового мислення” художника, продемонстрованого в міфологізованому прочитанні поеми
Котляревського як феномену барокової книжності на засадах концепції Д. Чижевського,
італійсько-української сміхової культури (за М. Бахтіним) та історії, колоса (за Л. Б. Альберті).
Літературні засоби “перелицювання”, бурлескного травестування трансформовані в малюнкові
й увиразнені тілесною пластикою (за О. Лосєвим). Це продукувало погляд на світ через колір,
сприяючи створенню образу Енея як “чорного лицаря” (за виданням 1969 р.) у традиціях
західноєвропейської культури. Погляд на світ через міфологізовану червону барву легендарної
обкладинки, примножений червоною козацькою геральдикою, репрезентував “червоного Енея”-
характерника (за суфіксальною концепцією Г. Когена). Народний зміст тілесної пластики поєднує
Енея, троянців-козаків із богами.
The article analyzes 120 drawings by A. Bazylevych, the outstanding Ukrainian artist of the 20th
century, created for the editions of “Aeneid” by I. Kotliarevskyi in 1969 and 1970. The subject matter
is a look at the drawings in the status of a picturesque author’s myth. The skill of ‘visual intelligence’
of the artist is demonstrated in the picturesque original reading of the poem by Kotliarevskyi as a
phenomenon of the Baroque with expressive literary methods of ‘image turning’ that contributed to
this process and acquired the significance of historical and literary classics. The assumption as for
the artist’s mastering of the Baroque concept of Chyzhevskyi that was popular in the 1960s as well
as the single-stage development of the Italian-Ukrainian culture of laughter (according to M. Bakhtin)
and appreciation of picture poesis (poetry as painting, according to L. B. Alberti) are suggested. This
interaction lined up the picturesque myth of Bazylevych through the artistic transformation techniques
of ‘image turning’, burlesque travesty of ‘booklore’. This produced the formation of the mythological
image of Aeneas as a ‘black knight’ (in the edition of 1969) in the traditions of Western European
literature. The view of life through mythological red colour founded by the legendary book cover
reveals the content of the ‘red Aeneas’, being signified with red clothing items, shoes, and above all
the red Cossack heraldry on the fl ag, combining Aeneas with Trojan-Cossacks, representing the ‘red
world’. Aenei-myth is considered as a Cossack Sorcerer due to the suffix specificity of H. Cohen and
physical plastic with folk content that unite the Trojans-Cossacks with the gods.